اجتماعی

میلاد علی (ع)

میلاد علی (ع) - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

میلاد علی (ع)

«انسان امروزه به شناخت علی نیازمند است نه به محبت و عشق او، زیرا كه عشق و محبت بدون شناخت نه تنها هیچ‌ ارزشی ندارد، بلكه سرگرم‌ كننده و تخدیركننده و معطل‌كننده نیز خواهد بود. عشق و محبت علی بعد از شناخت اوست كه به عنوان عالم نجات انسانیت می‌تواند نقش خود را بازی كند».(علی شریعتی).

شخصیت منحصر به فرد علی (ع) ، آن­چنان سرشار از بالاترین و والاترین ارزش­‌های انسانی است، که جزئی­ترین برخوردها، موضع­گیری‌ها، رفتار و اعمال و گفتار او تبدیل به معیار و میزان اعمال بشر در همه­‌ جوامع شده است. پتانسیل کردار و رفتار علی (ع) در هر رویدادی امروزه پیمانه­‌ درست و نادرست هر عملی است.

روح مذهبی بر تمامی اعمال علی حکمفرما بود. او در دوران حکومتش مشغول جنگیدن با مسلمانان گمراه «خوارج» بود. شجاعت، علم، ایمان، صداقت، دانا به تفسیر قرآن، فقه اسلامی و اندیشهٔ دینی، عدالت و برخورد سخاوتمندانه وی با دشمنان شکست خورده همواره مورد ستایش قرار گرفته ‌است.

علی (ع) یک الگوی برتر معصوم و انسانی کامل است. حتا کار به جایی می­رسد که بعضی فرقه‌ها، علی را خدایی که به صورت انسان مجسم شده‌ می‌پندارند.

شخصیت و کلام علی (ع) مخصوص به زمان معینی نمی‌باشد. بسیاری از بزرگان در دور‌ ­ای از تاریخ محبوب بوده‌­اند و گفتار و آثار و اندیشه­‌ آنان بعد از طی قرون دیگر منسوخ شده است. امروزه غالب عقاید ابن ­سینا دیگر کاربردی ندارد، یا حتا عقاید ارسطو. ولی شخصیت قدرتمندی چون علی (ع) استثناست. هرچه زمان گذشته است، طی قرون متمادی، نه تنها جایگاه و پایگاه اجتماعی او کمرنگ نشده است، بلکه امام علی (ع) ریشه­‌ها و پیوندهای مستحکمی در هدایت فکری و اعتقادی جوامع مسلمان و حتا غیر مسلمان پیدا نموده است.

امام علی(ع) متعلق به همه­‌ زمان‌هاست و در آسمان تاریک تمدن و باورهای بشریت همیشه چون خورشیدی درخشان درخشیده است. ما محتاج خواندن و شنیدن و دانستن تمام جزئیات تمدن اسلامی هستیم، که یک جا در علی(ع) متبلور شده است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید