اجتماعی

مقصر کسی نیست

مقصر کسی نیست - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

مقصر کسی نیست

نمی­‌شود هر چیزی را گردن این­ و آن انداخت. خیلی از اتفاقات یک تصادف است. اگرها، شانس، سرنوشت، عقل خودمان یا هرچه که بخواهید اسمش را بگذارید. خیلی چیزها تابع شعور ما نیست. نباید برای ناخوشی‌ها؛ گرفتاری‌ها و عدم رضایت از زندگی، آویزان هم­دیگر باشیم يا دیگران را مقصر بدانیم.

اکثر ما آدم‌­ها جدای از این­که چه سن و سال و جنس و موقعیت اجتماعی داشته باشیم، هنگام روب­رو شدن با گرفتاری‌ها و مشکلات گوناگون؛ عادت داریم انگشت سرزنش و ملامت خود را ب­سوی دیگران، جامعه، روزگار، حکومت و… گرفته و به این وسیله (نقش قربانی را بازی کنیم) سعی داریم از رویارویی با مشکلات فرار کنیم. ما نمی‌­توانیم خیلی از رویدادها یا وقایع را تغییر دهیم؛ ولی قابلیت انعطاف­ و تحمل شرایط پیش آمده، در هر اتفاق ناخواسته را داریم. نمي‌دانيم چه اتفاقات وحشتناكی ممكن است روي دهد. گویی قربانيان درمانده‌اي هستيم كه در دنياي ناعادلانه­، بي‌رحم و سرشار از ظلم و تهي از عشق به­­ سر مي‌بريم، ما در دنیای واقعی زندگی می‌كنیم، دنیایی كه مملو از مسائل و مشكلات است كه روزانه با آن­ها مواجه می‌شویم که بر كیفیت زندگی ما اثر می­گذارند. مشكلات زندگی واقعیت‌های تلخی هستند كه نمی‌­توان از آن­ها گریخت.

مهمترین ویژگی این دنیا وجود سختی‌ها است که سد راه اهداف ما می‌باشند. معمولا رنج­‌ها و سختی­‌هایی به صورت ثابت و متغیر برای ما در زندگی تعریف شده است، مثل: پیری، بیماری، غربت، هجران، مرگ عزیزان و امثالهم. برخی مشکلات و سختی­‌های زندگی هم ذره ذره جمع می­‌شوند، اتفاقی پشت اتفاق دیگر، مثل قطره­ های آب که  سنگی را سوراخ می­کنند. کسانی که ورشکسته می­شوند، یا زندگی زناشویی­ شان به طلاق می­رسد. این حوادث ناگهانی که رخ نمی­دهد قدم به قدم شکل­ می­گیرد و بعد وقتی کار از کار گذشت از خود می­پرسند: مشکل کجا بود؟

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید