خانواده

زندگی در فضاهای مجازی

زندگی در فضاهای مجازی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

زندگی در فضاهای مجازی

معیارهای انسان امروزی اغلب مادی و ظاهری است، کامجویی­‌های آنی، لذت‌های بی­پایان دنیوی، همه و همه رنگارنگ و متنوعند. ولی متاسفانه زندگی اغلب انسان­ها در یک مدار بسته تسلسل و تکرار می‌­چرخد. بنای زندگی­ انسان مدرن بر این قرار دارد که باید نوگرا باشد و دست به تنوع بزند تا او را از این تکرار بیرون ببرد و نجات دهد. زیرا تکرار؛ دلزدگی و ملا­لت روحی پدید می­آورد. ازاین­رو تنوع در لباس، آرایش، پوشش، وسایل زندگی، خودرو، ابزارکار، شکل ساختمان­ها و بناها و صدها چیز ریز و درشت دیگر درحقیقت دارای چنین پتانسیل ذاتی برای نجات انسان می‌باشد .

از جمله شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی هم از این دست مسایل مهم و روز جامعه است که سرشار از هیجانات زودگذر و سطحی‌اند. ازاین­رو آثاری بعضا تخریبی از خود برجای می‌گذارد، اولین آن­ها در تعارض قرار دادن فرهنگ ملی با فرهنگ وابسته است.

چرا مردم به این فضاها بیش از فضاهای واقعی اهمیت می‌دهند؟ ویژگی‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، جذابیت‌ و تنوع، آزادی‌هایی که در آن احساس می‌شود و… ممکن است چنین آزادی در دنیای واقعی از فرد سلب شده باشد، و او بالاجبار نشاط کاذبی را با هزینه بسیار کم در فضای مجازی به دست بیاورد. تا جایی که امروزه با گسترش ابزارهای ارتباط جمعی، شبکه­‌های اجتماعی، ماهواره­‌ها و… آگاهی از جدیدترین مدها، لباس، آرایش و سبک‌های زیبایی آنچنان رشد شتابانی گرفته است که در چشم برهم زدنی همه از آخرین طرح‌های مُدیست‌های معروف پاریس یا نیویورک اطلاع پیدا کرده و پیروی می‌کنند.

عدم مدیریت و برنامه‌ریزی اوقات فراغت افراد به سبب مشکلات اقتصادی هم سبب می‌شود اشخاص نسبت به فضاهای مجازی کشش و تمایل افراطی نشان دهند، و گاها در نبود هویت واقعی‌شان بی‌هیچ دردسری به گشایش عقده‌های جنسی و عاطفی خود بپردازند.

فضای مجازی زمانی می‌تواند به یک خطر تبدیل شود که زن و مرد در کانون خانواده به وظایف عاطفی و جنسی خود به خوبی عمل نکنند. تنها فردی که در این موارد اشباع نیست به چنین فضاهایی برای تخلیه‌اش پناه می‌برد. ناگفته عیان است که افراد هر چه قدر در دنیای واقعی حضور پر رنگ‌تری داشته باشند، فضای مجازی برای‌شان کم رنگ‌تر خواهد شد.

متاسفانه ما با یک پارادوکس تخریبی بدی دسته و پنجه نرم می‌کنیم؛ یعنی در جامعه ایرانی قبح روابط جنسی ریخته شده، اما از طرفی صحبت کردن از آن در راستای آگاهی بخشی هر چه بیشتر هنوز تابو محسوب می‌شود.


برخی مواقع هم یک سری ویژگی‌های شخصیتی نامطلوب مثل تنوع طلبی و زیاده‌خواهی انسان است که آن‌ها را به سمت خیانت پیش می‌برد. بعضی افراد به سکس اعتیاد پیدا می‌کنند و باید پروسه درمانی خاصی را طی کنند؛ البته باز هم نتیجه دادن یا ندادن این نوع درمان بستگی دارد به خود فرد که تا چه اندازه بخواهد شرایطش را تغییر دهد.

شاید تاسیس موسسات فرهنگی و فضاهایی که محل تلاقی و دیدار روشنفکران و نخبگان و دلسوزان جامعه برای حل معضلات اجتماعی کشور باشد از ضروریات است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید