خانواده

رابطه­‌ سالم بین زن و شوهر

رابطه­‌ سالم بین زن و شوهر - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

رابطه­‌ سالم بین زن و شوهر

رابطه­‌ سالم بین زن و شوهر، اصل اساسی و مهم تربیت فرزند است و ناسازگاری این دو می­تواند تاثیرات مخرب بسیاری در فرزندان بوجود آورد. فرزندان از رفتار پدر و مادر الگو می­گیرند. مطالعات پزوهشگران نشان می­دهد که حتا مشاجره‌های اندک و محدود والدین می­تواند زندگی سایر اعضای خانواده را دچار آشفتگی و بحران جدی کند. زمانی که والدین با سردی با یکدیگر برخورد می­کنند و در سکوت با یکدیگر رفتار خصمانه دارند و سعی در پوشاندن آن از چشم دارند فرزندان، آن­ها (فرزندان) احساس پریشانی و اضطراب می­کنند و متوجه اختلاف والدین می­شوند. مشاجره زن و شوهر می­تواند الگوی خواب فرزندان را به هم بزند و باعث زود رنجی و بروز مشکلات دیگری شود و سبب بروز رفتارهای ناسازگار فردی در جامعه می­شود.

محققان در این زمینه معتقدند: کسانی که شاهد خشونت و مشاجره‌های والدین خود بوده‌­اند دو برابر بیشتر از دیگران با همسران خود دچار مشکل رفتاری هستند. مشاجره­‌ والدین چه پنهان و چه آشکار، تاثیر زیادی در ایجاد اختلالات عاطفی دارد و فرزندان را دچار نوعی «تعارض ­شناختی» می­کند که گذر زمان از شدت آن نمی‌کاهد.

از آن­جایی­‌که والدین پناه اصلی و مرکز امنیت کودک است؛ هنگام ستیز و مشاجره، فرزند هراسان نمی­داند به چه کسی پناه ببرد. همین مسئله آن­ها (فرزندان) را درگیر تضادی درونی می­کند که آثار زیانباری به همراه دارد، از جمله بروز رفتار ضد اجتماعی. بسیاری از همسران گویی برمسند قضاوت نشسته‌­اند، مدام انگشت اتهام را به سمت طرف مقابل می­گیرند و همسر خود را  محکوم می­کنند. در حالی که هر مشاجره و ستیزی­ احتیاج به دو طرف دارد و در بیشتر موارد زن و شوهر به یک اندازه مقصرند.

تلقین باور اشتباه «دعوا نمک زندگی است»! مشاجره‌­های زن و شوهری را ادامه داده و باعث از هم پاشیدن زندگی و تیرگی روابط و از بین رفتن محبت در خانواده می­شود. هرچه محیط خانواده سالم­تر و امن­تر باشد به ­همان اندازه روحیه‌ اعضای آن مثبت­تر خواهد بود. این تاثیر و کیفیت مطلوب به ­طور مستقیم به جامعه هم منتقل می­شود، چون هر فرد انرژی درونی خود را در روابط اجتماعی­ش وارد می­کند و جامعه هم از افراد مختلف تشکیل شده، یعنی پتانسیل اجتماعی هر جامعه‌ای برآمده از متن خانواده­‌هاست. پس محیط نامساعد و ناهنجار خانواده نیز تاثیری نامطلوب و تخریبی بر اخلاق اعضا و درنهایت بر اجتماع می­گذارد.

برآور­د کردن نیازهای: عاطفی – احساسی – اجتماعی – غریزی هر انسانی ابتدا در محیط خانواده صورت می­گیرد. تعامل و دلبستگی افراد خانواده با یکدیگر نیرو و پتانسیل شگرفی ایجاد می­کند که زمینه­ ساز بسیاری کارهای مثبت دیگر است، و عدم چنین روابطی از ضعف ساختار خانواده نشات می­گیرد که به گسترش ناهنجاری­ و بزهکاری در جامعه دامن می­زند.

اختلاف ­نظر و آرا در هر جمعی امری طبیعی است. در نهاد خانواده به خاطر منافع مشترک اعضا به­ خصوص زن و مرد، که بنیان خانواده بر دوش آنان است، تضاد و اختلاف ­نظر نباید بار تخریبی به خود بگیرند، بلکه از پتانسیل موجود در تضارب آرا باید در جهت پیشبرد اهداف خانواده بهره برد.

نظام اجتماعی خانواده قواعد و ساختاری دارد که با رابطه­‌ متقابل ارکان اصلی آن (پدر و مادر) پویایی خاصی پیدا می­کند. چگونگی خانواده بسته به کیفیت و سطح این روابط دارد، کانون خانواده همچون آینه­ای شخصیت فرد مقابل را منعکس می­کند. از طریق همنشینی مشترک، شبکه­‌ عاطفی خانواده شکل می­گیرد. یعنی رابطه‌ سالم از مهم­ترین عوامل شکل­‌گیری شخصیت اعضای خانواده می­باشد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید