اجتماعی

خشم و خشونت

خشم و خشونت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

خشم و خشونت

خشم یکی از اساسی‌­ترین عواطف آدمی است که می­‌کوشیم در جایگاه انسان­‌های متمدن آن را نفی کنیم. امروزه خشونت بیش­تر جنبه­ نمادین دارد. از نظر «الیاس» مسابقات ورزشی همه نمود جنگ­اند و علاقه­ مفرط مردم به ورزشی چون فوتبال در واقع به دلیل ارضای روحیه­ پرخاشگری و جنگ­ آوری است که در نهاد انسان وجود دارد. او معتقد است ما خشونت را قاعده‌­مند کرده‌ایم و به ­جای لذت ­بردن از نزاع خونین و مرگ­بار گلادیاتورها به تماشای مبارزه­ دو تیم فوتبال در چارچوب قواعد منظم و تعیین شده می‌­نشینیم و لذت می‌­بریم.

«فوکو» معتقد است که چگونه «عقل» در دوره­ مدرن امروزی والاترین جایگاه را یافت و عواطف انسانی بیش از هر دوره­ دیگر تاریخ به بند کشیده شدند. عقل رفته ­رفته به مفهومی مترادف انسانیت تبدیل شد و انسان به عنوان دُردانه­ هستی از طبیعت جدا شد و در جایگاه موجودی برتر و متمایز به تحدید ویژگی‌های «حیوانی» و گسترش ویژگی­های «انسانی»­اش پرداخت. خصایص انسانی برخاسته از «عقل» و حیوانیت بودند، شامل؛ غریزه و عاطفه و احساس.

دوگانگی نظری عقل و احساس دروغ است. بدن انسان جایگاه‌­های متفاوتی برای صدور عقل یا احساس ندارد. خیالات ما در خصوص آن­که جسمی عمل می­کنیم یا احساسی، توهمی بیش نیست. هوش پدیده‌­ای است جاری در تمام هستی و ما انسان­ها تنها اندکی بیش­تر از آن برخوردار شده‌­ایم. وقتی می‌­اندیشیم، اندیشه­ ما حاصل فرآیندی فیزیولوژیک است. هیچ اندیشه یا رفتاری به­ طورکامل عقلانی یا کاملا احساسی وجود ندارد. در واقعیت انفصالی میان آن­چه ما عقل و احساس «می‌نامیم» نیست.

پس احساس همان­قدر انسانی است که عقل، پس خشم همان­قدر انسانی است که ملاطفت و مدارا. روشن است که این گزاره‌ها، گزاره‌هایی اخلاقی نیستند. صحبت بر سر آن است که احساس خشم به اندازه­ تفکر منطقی و عمیق، جزیی از انسان است که می­تواند به همان اندازه به «رسمیت» شناخته شود. خشم انسان را از انسانیت خارج نمی­کند. انسان موجودی است که خشمگین هم می­شود.

در خُرده فرهنگ مدرن شهری ما گرایشی وجود دارد به نفی خشم و خشونت. این گرایش بیش از آن­که از فرهنگ اسلامی- شیعه برآمده باشد، حاصل تاثیرپذیری از اخلاق مدرن است. طرفداران این فرهنگ اغلب هر آن­چه را که رنگ و بویی از خشم و خشونت داشته باشد را نکوهش می­کنند و در مقابل بر رفتارهای «متمدنانه»تر تاکید دارند.

ولی متاسفانه در شرایط کنونی این ­فرهنگ در مخمصه­‌ای قرار گرفته است که هر موجود «متمدن» در موقعیتی «حیوانی» با آن مواجه می­شود. این مخمصه از فراموشی و نفی حیوانیت انسان در موقعیتی که اساسا حیوانی است ناشی می­شود، موقعیتی که مناسبات متمدنانه­ انسانی در آن جایی ندارد.

گفتگو و مدارا متعلق به روابط انسانی است. (شاید با اغماض بسیار این فضا چیزی شبیه حوزه عمومی هایرماس باشد). گفتگو از زبان مشترک بر می‌آید. آغازخشم و خشونت، لحظه‌­ای است که زبان تمام می­شود و خاصیت­ش را از دست می­دهد. ما در مواجهه با گل‌ه­ا­ی گرگ­ که به سوی­مان حمله­‌ور شده‌­اند؛ نمی­توانیم به روش متمدنانه­‌ی گفتگوی منطقی عمل کنیم. در موقعیت حیوانی، بقای انسان این­ چنین حفظ نمی­شود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید