روانشناسی

الگوهای ذهنی ما

الگوهای ذهنی ما - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

افکار و باورهای انسان نقش مهمی در آرامش او دارند، درواقع باورها، قوی­ترین منابع ذهنی هستند که می­توانند آرامش فرد را به هم بریزند. هرچند به­ نظر می­رسد که اغلب محرکات و شرایط محیطی (بیرونی) مسبب از بین رفتن آرامش هستند، ولی آن­چه به وقایع بیرونی رنگ می­دهد و آن­ها را نیرومند و تاثیرگذار می­سازد،  برداشت­ هایی است که نسبت به این وقایع داریم.

اصولا حالات اندکی وجود دارند که به ­شکلی بنیادی مطبوع یا نامطبوعند، ما در اثر تربیت و عادت و تاثیر محیط زندگی، یاد گرفته­ ایم برخی امور را لذتبخش و بعضی دیگر را ناراحت کننده بدانیم ولی راه ­هایی برای تغییر این تجارب در ذهن خود داریم تا احساس تاز­ه­ ای نسبت به آنان پیدا کنیم.

انسان در زندگی خویش با موضوعات مختلفی که آرامش روحی و روانی او را درهم می­ریزند، سروکار دارد. از طرفی عملکرد انسان برای رسیدن به اهداف و تحقق برنامه­­ هایش در سایه­ آرامش راحت­تر انجام می­ پذیرد. افراد ناآرام با مشکلات عدیده ­ای روبرو هستند که صدمات حاصل از آن­ها با ایجاد دوری باطل، آرامش­شان را مجددا برهم زده و گرفتاری­ های فزآینده­ای را سبب می­شود. اولین گام در زندگی سالم و رضایت­ بخش حفظ آرامش در شرایط استرس ­زاست.

بیش­تر الگوهای ذهنی ما برخواسته از تربیت و نوع زندگی ما هستند که درحقیقت حاصل دوران کودکی، والدین، و اطرافیان می­باشند. یعنی طبعا اگر در محیطی سرشار از ستایش و تحسین بزرگ شده باشیم، دارای ذهنی مثبت هستیم و برعکس اگر در فضایی آکنده از تحقیر و سرزنش رشد کرده باشیم، به­ واسطه­ پیام ­های مخربی که از محیط به ما رسیده، الگوهای ذهنی ما قطعا منفی خواهد بود، و در بزرگسالی هم بیش­تر رویدادها و وقایع تلخ و بدبختی­ را تجربه خواهیم نمود و چیزهایی را خواهیم دید که رگه­ هایی از نکبت و رنج و کاستی در آن به ­چشم می­خورد و نقش دارد. مگر این­که بتوانیم چارچوب­ های ذهن­مان را تغییر دهیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

7 دیدگاه

  • دکتر مگه میشه آدم نسبت به اتفاقات زندگیش بی تفاوت باشه و ذهنش درگیر نشه ؟ این درگیری ذهنی هم ۱۰۰% مانع پیشرفت و تمرکزش روی کارهای دیگه میشه . خب اینقدر از نظر فکری و تصمیم گیری قوی نیستیم . هر مسئله کوچیک و بی اهمیتی ذهن مارو درگیر میکنه . در این زمینه بیشتر راهنمایمون کنید لطفا . مثل همیشه سپاسگذارم .

    • مثل این میمونه که شما در حال عبور از خیابان با ده‌ها صحنه مختلف روبرو می‌شوید ولی چون فقط قصد عزیمت به مقصد خودتان را دارید وقتتان را تلف نمی‌کنید بایستید با این و آن بحث‌های بیهوده کنید یا ویترین مغازه‌ها را نگاه کنید. در مورد ذهن هم این موضوع صادق است که ما اجازه ورود هر چیز تخریبی را به فضای ذهن ندهیم.

  • درود بر شما دکتر طباطبایی.این موضوع خیلی مهم هست که ما بتونیم از اتفاقات مخرب راحت بگذریم ولی متاسفانه از بعضی افراد که باعث این اتفاقات هستند و به صورت دائم کنار ما هستند چجوری بگذریم؟با وجود اینکه باهربار دیدن انها داغ دل آدم تازه میشه.انگار حس خصومت ما هردفعه بیشتر و بیشتر میشه.تشکر