اجتماعی

زندگی یک ودیعه­ الهی

زندگی یک ودیعه­ الهی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

زندگی یک ودیعه­ الهی

عبور از موانع و سدها، فتح تپه­ ها و گذر از دره ­های عمیق زندگی، کاری انسانی است. حل مشکلات یا باز کردن گره­ هایی که در رویدادهای مختلف زندگی پیدا می­شوند، هم هنری انسانی است. زندگی، رویایی شیرین و دلچسب مثل قصه­ های هزار و یک شب نیست، بلکه واقعیات دم از حکایتی دیگر دارد. هر روز دیواری تازه در برابرمان ظاهر می­شود، یا برای رسیدن به موفقیت یا خواسته قلبی یا حتا آرامشی نسبی باید سدی را بشکنیم، انگار این رسم روزگار شده.

اگرچه زندگی یک ودیعه­ الهی است، ولی حفظ و نگهداری آن نیازمند ذکاوت و تلاش شبانه ­روزی است، نمی­توان دست روی دست گذاشت و انتظار داشت چرخ سنگین زندگی به ­سادگی و خود به­ خود بر وفق مراد ما بچرخد. هرچه دنیا و روابط انسان­ها پیچیده ­تر شده، ارابه­ زندگی نیز از جاده ­ای سنگلاخ­تر و پرفراز و نشیب­ تر باید عبور کند، که نیاز به حوصله و قدرت زیاد و تدبیر و هوشیاری دارد.

یک طرف دره­ ای عمیق است، سمتی دیگر صخره­ ای بلند، راه هم ناهمواره، ارابه ­ران زندگی ما هستیم، که جز با صبر و درایت نمی­توانیم از این راه به سلامت عبور کنیم. قطعا و حتما روزی به جاده ­ای صاف­تر و هموار­تر خواهیم رسید، به ­دشتی فراخ، اما در دشت هموار و صاف هم ممکن است خطراتی ناشناخته در کمین باشند، شاید رودی پرآب و پرخروش، شاید کویری خشک، شاید طوفان و رعد و برق و شاید آفتابی سوزان و…

«تنها کسانی­ که در گورستان آرمیده ­اند، مشکلی ندارند» آنتونی رابینز

سرگذشت آدم­ های موفق

اگر سرگذشت آدم­های موفق، بزرگ، مشهور و… را مطالعه کنیم. متوجه می­شویم که آنان چ­قدر زحمت کشیده ­اند، با چه سختی­ ها و مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده ­اند، که حتا تصورش هم برای ما دشوار می­باشد. مهم تحمل و بردباری و مدارا است، ازاین­رو نیازمندیم تا نظام باورهای خود را گسترش دهیم. تلاطمات و سختی­ های مسیر زندگی هریک بهانه ­ای برای آبدیده ­تر کردن ماست برای آن­که بتوانیم انسانی بهتر و برتر شویم چه:

«تیزترین شمشیرها در داغ­ترین کوره ­ها آبدیده می­شود»

تفاوت اساسی میان افرادی که به ­نتایج مثبت دست می­یابند و کسانی­ که به چنین نتایجی نمی­­رسند در همین الگوهای منطقی و منسجم ذهنی (باورها)، یا دست به­ کار شدن و پا گذاشتن در راه تعالی است، راهی که در اختیار همگان هست. ولی مهم توانایی آزادسازی نیروی جادویی درونی خود می­باشد. مهم این است که یاد بگیریم چ­گونه از قدرت ذهن­مان از نیرو و ظرفیت بالقوه ­ای که در وجودمان داریم، از  همت­ مان، از انرژی (کارمایه) و پتانسیل دست نخورده­ حیاتی خودمان در جهت علایق، خواسته­ ها و آرزوهامان استفاده کرده و برآیند آن­ها را در سمت و سویی منطقی و صحیح آزاد سازیم. مثل کاری که بسیاری از افراد موفق و بزرگ و نامدار تاریخ کرده ­اند.

در حقیقت نقطه­ مشترک انسان­ های موفق و مشهور و رسیدن آنان به رویاهای­شان نه سرنوشت و شانس بوده نه چیزی دیگر (البته عوامل زیادی در شکل­ گیری آن­ها نقش دارند) ولی ریشه ­ای­ ترین عناصر؛ باور و ایمان هستند. بحث کتب آسمانی درباره­ تاثیر نیروی ایمان و باور انسان است. به­ طور قطع نظام باورهای انسان­های موفق و خوش­بخت در مقایسه با انسان­های شکست­ خورده و نگون­بخت تفاوت زیادی دارد.

همه ­چیز از باور انسان نشات می­گیرد

می­توانیم آدمی خرافاتی، در بند محدودیت­ها، متعصب، بدگمان، منفی­نگر باشیم، یا روشن­ بین، مثبت­ اندیش و… چه ورزشکار یا یک هنرمند، دانشمند یا تاجر و… تنها با نیروی ایمان می­توان با جسارت به ­سوی اهداف بلند پروازانه رفت. باور و ایمان برای رسیدن به ­هدف (چه آرامش، چه موفقیت در هر زمینه ­ای) به ما انگیزه می­دهد. مثل سوخت و نیروی محرکه یک موشک که آن را به جلو می­راند. در حقیقت با نیروی باور و ایمان قادر به ایجاد تغییر خواهیم بود و هیچ مُصیبتی بر ایمان محدودیت ایجاد نمی­کند.

با نیروی ایمان هر سد، یا مشکل و گرفتاری را با روی باز می­پذیریم و بر این عقیده ­ایم که تنها مرگ راه ­حل ندارد. با داشتن ایمان و باور به خود و راهی که در پیش می­گیریم به این نتیجه می­رسیم که ارتباطی منسجم و منطقی بین ذهن و جسم وجود دارد. در زندگی همه­ ما کم و بیش فجایع و مشقت ­هایی رخ می­دهد، به بیانی روش­تر روزگار با هیچ­کس سر سازگاری ندارد، در چنین اوضاعی است که ایمان، باور، صبر، مدارا، مقاومت و پایبندی به ارزش ­ها، چهره­ واقعی خودشان را نشان می­دهند.

برخی انسان­ها چنین تجاربی را فرصتی برای تعالی و بهتر شدن می­دانند، ولی بعضی دیگر خود را نابود می­کنند و در برابر مصایب، شیرازه­ روح و روان­شان از هم می­پاشد. به ­راستی چه عواملی باعث می­شود عده ­ای طاقت مشقات و سختی­ ها را داشته باشند و عده ­ای دیگر در برابرشان به ­زانو درآیند؟ چرا عده ­ای باوجود تمام ناملایمات زندگی همواره در شادی و نشاط به ­سر می­برند و برخی اوقات­شان تلخ است و زندگی­شان سرشار از ناامیدی، خشم و افسردگی.

واقعیت این است که بسیاری از افراد با تکیه بر باورها و ایمان و توانایی­ های ذهنی خود و استفاده از تجارت دیگران بر بخش بزرگی از گرفتاری­ های غیرقابل تصوری که با آن­ها روبرو می­شوند، چیره می­گردند، و برخی دیگر با وجود داشتن همه­ امکانات مادی و اجتماعی و شغلی خوب، عاجزانه دست روی دست گذاشته نه تنها از فرصت­ ها و تجارب گذشته­ گان بهره نمی­برند، بلکه چون سُست اراده بوده و ایمان­شان نیز ضعیف است، نمی­توانند حتا کوچک­ترین مشکلات خود را رفع کنند و در وادی بی­چارگی می­مانند. در واقع رسیدن یا نرسیدن به ­نتایج دلخواه ناشی از باورهای شخصی و ایمان است.

اگر بپذیریم که در هرسختی و مشقتی، حکمتی نهفته است و آن­ هم به­ نفع ما، در مواجه با بسیاری از مشکلات و رخدادهای زندگی خود را نمی­ بازیم و عکس­ العملی صحیح نشان می­دهیم که قطعا به ­نتایجی مثبت نیز منتهی می­شود. باور این که در هر اتفاقی مصلحتی وجود دارد و هر مصیبتی بذری است که شاید بعدها به ما ثمری رساند، مطمئنا به استحکام فکری و ذهنی ما کمک خواهد نمود.

این موضوع برمی­گردد به تجارب نامداران تاریخ که در مسیر رسیدن به موفقیت­، طعم شکست­های بسیاری را چشیده ­اند، با مطالعه­ سرگذشت آنان درمی­یابیم که هیچ­کدام از ادامه­ راه ناامید و سرخورده نشده بودند، بلکه هر شکست برای­شان مایه­ دلگرمی بیش­تر بوده. درحقیقت باید گفت که انسان­های بزرگ در راه رسیدن به اهداف­شان شکست را نوعی نتیجه­ نادرست می­دانند. آنان احساسات منفی را با وقایع ناخوشایند در یک ردیف قرار نمی­دهند.

اگر هرخطا و هر اشتباهی بر احساسات و باورهای ما تاثیر بگذارد و اثری نامطلوب بر ما داشته باشد و آن را شکست بنامیم، که تمام باورهای­مان برباد خواهد رفت.

«بهتر است بگوییم تلاطمات زندگی از حکمت­ های خداوند است»

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید