اجتماعی

بزن به تخته

بزن به تخته - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

بزن به تخته :

استعمار سابقه­‌ای به بلندای تاریخ دارد. یعنی از همان زمانی که زورگویان و اربابان دست به برده‌داری و اسارت گروه‌­های بشری دیگر به دلایل مختلف قومی، نژادی، جنسی، رنگی و… در جهت بهره‌وری مادی، و سودجویی منافع شخصی و تقویت پایگاه‌های قدرت خویش زدند. این روند در طول تاریخ بشر به اشکال مختلف ادامه داشته است.

پیامبران، مصلحان، بزرگان، روشنفکران و آزادی‌خواهان در مقاطع مختلف تاریخی در برابر زورگویی اصحاب قدرت به پاخواستند. ابزار سلطه‌گری زورگویان؛ نادانی، خرافات، بی‌سوادی و جهل است. با بالا رفتن سواد، آگاهی، شعور و دانش جوامع بشری شکل سلطه­‌گری نیز دگرگون گردید. امروز آنان با هدف قرار دادن باورها، عقاید، احساسات، پیوندهای دینی، ملی و مذهبی سعی دارند با روش‌های نرم و نامحسوس عواطف و افکار مردم را به زیر یوع بکشند.

تجربیات تاریخی و نفوذ هدفمند فرهنگ غربی باعث شکل گرفتن خرافاتی شده که باید آن­ها را شناخت و برای رفع­شان تلاش کرد و در مقابل راه­‌حل‌­های اصیل قرار داد. درباره­‌ی چشم شـور و چشم زخم، گفته‌های خاصی وجـود داشته و سخنانی بین عامه رواج دارد.

در فرهنگ انگلیسی زمانی که دو نفر می‌خواستند در رابطه با یک مطلب محرمانه باهم صحبت کنند، به جنگل می‌رفتند و برای آن­که شیطان صدای آن‌ها را نشنود، با دست به درختان می‌زدند. (گوش شیطان کر) نسخه‌ی دیگر این­که چون راهبان صلیب چوبی به گردن می‌انداختند، گاها بدان ضربه می‌زدند تا شر را از خود دور کنند.

(بزن به تخته) اساسا یک اصطلاح عامیانه و گفتاری انگلیسی است و در زبان نوشتاری استفاده نمی‌شود و برای جلوگیری از اتفاق هر چیز بدی (چشم بد) کاربرد دارد. (I think I am finally feeling better – knock on wood) فکر میکنم که بالاخره حالم بهتر شده – بزن به تخته” (در این جمله برای جلوگیری از چشم بد استفاده می‌شود.

بنا به شواهد تاریخی «زدن به تخته» یکی از خرافه‌های مرسوم انگلیس است که انگلیسی­‌ها خاستگاه آن را با واقعه به صلیب کشیدن مسیح (آن‌طور که در انجیل آمده است) مرتبط می­دانند. معمولا مسیحیان مومن آویزهایی به شکل صلیب‌های کوچک برای خوش‌شانسی به گردن می‌انداختند، که جنس آن­ها از چوب بود.

به عقیده مردم بریتانیا ضربه زدن به چوب موجب خوش‌شانسی می‌شود، و شر شیطان را دور می­کند؛ بر اساس این باور، آرزوها به حقیقت می‌پیوندند و افراد از شگون بد در امان می‌مانند. مثلا اگر کسی را مورد تعریف و تحسین قرار دادید، باید برای حفظ یمن نیک برای آن شخص فورا بر روی چوب ضربه بزنید.

ضرب‌المثل فوق یکی از هزاران شگرد و ترفند نفوذی و دام فرهنگی اجانب برای به فرهنگ و زبان ما می­باشد، و متاسفانه آنچنان در لایه‌­های مختلف کلام و گفتار و محاوره و باورهای عامیانه و یومیه مردم عادی ریشه دوانده که خود به‌عنوان یک ویروس ضد فرهنگ به سادگی در حال تخریب و تضعیف اعتقادات و باورهای اصیل مردم می­باشد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید