روانشناسی

دم و باز دم

دم و باز دم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

دم و باز دم :

جذب و دفع همواره در تعادل هستند اما تمدن جدید این تعادل را به‌هم زده است. انسان‌­ها همواره چیزهای جدید می­خواهند، اشیاء، لوازم، اتومبیل، موبایل، جواهرات، خانه، امکانات، قدرت، همه را می­خواهند، کمتر به بودن فکر می­کنند، اغلب به داشتن می‌اندیشند (آن هم بیش­تر داشتن).

همین­طور هم وقتی مریض، ضعیف و غمگین هستند، یا وقتی حواس­ شان به خودشان است، تمام توجه ­شان به دَم است (نفس كشيدن، كه خود نوعي داشتن است) و این­ کار بازهم موجب تضعیف آن­ ها می­شود، درصورتی­ که بازدم به انسان نیروی حقیقی و راستین می‌دهد (تخلیه نفس). اگر بازدم صحیح باشد (بودن)، دم خود به­ خود صورت می­‌پذیرد. به­ طور ناخودآگاه این روش تنفس کلید سلامتی و راز طول عمر است. دم خود به­ خود فرا می­رسد و با کمی عادت کار آسانی می­شود.
اگر به یک شخص غمگین، یا بیمار نگاه کنیم؛ متوجه می­شویم که دَم آن­ها طولانی ا­ست، درحالی که فردی سرحال و سرزنده، بازدمی قوی­تر و طولانی‌تر دارد. از این روش در یوگا و هنرهای رزمی استفاده می­شود (تنفس عمیق شکمی که با فشار بر پرده دیافراگم هوای پُر شده در ریه‌­ها را در مدت زمانی طولانی حدود پنج برابر زمان دم خالی کرده و معمولاً با انقباض عضلانی همراه است.)
وقتی صحیح نفس می­کشیم و بازدمی آرام ولی نیرومند داریم، اندیشه­ خودآگاه قطع شده و ناخودآگاه بیدار می­شود و با آن­چه در اطراف­مان است، هماهنگ خواهیم شد، و هستی را با رها کردن همه­ چیز زندگیِ حقیقیِ خویش می‌آفرینیم. حتا نوع نشستن، راه رفتن، خوابیدن، حرف زدن و اَعمال و کارهای روزانه‌مان و خیلی چیزهای ساده­ دیگر؛ که می­توانند کمک بزرگی در یافتن آرامش باشد تحت­ تاثیر آن قرار می­گیرند.

باید سعی کنیم با تمام وجود، درحال انجام هرکاری که هستیم، در همان لحظه حضور ذهن داشته و مراقب چگونگي نفس كشيدن­مان باشيم (دم كوتاه، بازدم طولاني). یکی از بهترین راه­ های آموزش چگونگی پاک کردن ذهن از افکار منفی حضور فعال در لحظه­ حال است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید