خانواده

بی‌اعتمادی

بی‌اعتمادی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

بی‌اعتمادی

بزرگترین سرمایه یک زندگی مشترک صداقت و یک‌رنگی زن و شوهر است، و شاید قاطعانه بتوان گفت که بدترین آفت و بزرگترین عامل اختلاف زناشویی بی‌اعتمادی و دروغگویی آنان به یکدیگر است. اگر زن یا مرد با کوچکترین حدس و گمان، نشانه یا حرفی احساس کنند امنیت رابطه‌شان به خطر افتاده، یعنی وارد فاز بی‌اعتمادی شده‌اند، و بهترین راه حل هم یافتن ریشه‌ی این بی‌اعتمادی است.

اگر فکر می‌کنید مورد بی‌اعتمادی نامزد یا همسرتان قرار گرفته‌اید قبل از هر چیز، رابطه دوسویه‌تان را بازنگری کنید و سهم خود را در این بی‌اعتمادی و دلایلش را شناسایی کنید. گاه رفتار فردی شخص ما زمینه‌ی بروز بدگمانی را به وجود می‌آورد. رفتارهای تصنعی و ابراز احساسات خالی از صداقت و آبکی، موجب می‌شود نامزد یا همسرتان دیگر به شما اعتماد لازم را نداشته باشد. اگر در خانواده صداقت حکمفرما باشد زمینه‌ی هرگونه سوتفاهم از بین خواهد رفت.

گاهی بددلی و بدبینی بیماری تلقی نمی‌شود، بلکه تجربیات و شکست‌های متعددی که فرد در زندگی و گذشته‌ی خود داشته، او را به فردی بدبین و بی‌اعتماد تبدیل کرده است، به‌گونه‌ای که خود نیز به آزاردهنده بودن رفتارش آگاه است. در چنین مواردی، خودشناسی و آشنایی با ظرافت‌ها و چالش‌های روحی همسر و درک متقابل از جمله روش‌هایی به حساب می‌آید که می‌توان در جهت ترمیم روابط از آن استفاده کرد. برای اصلاح بی‌اعتمادی با همسرتان صحبت کنید، ممکن است در ابتدا او چندان تمایلی به گفتگو نشان ندهد ولی کم‌کم نرم می‌گردد. همواره نکات مثبت و خوبی‌های او را به یادش بیاورید و اعتماد به نفس او را بالا ببرید. تحمل خود را با به یاد آوردن عشقی که به او دارید افزایش دهید و بدانید که برای کسب آرامش در زندگی لازم است انعطاف و گذشت داشته باشید تا نشکنید.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید