اجتماعی

شناخت ذن

شناخت ذن - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

شناخت ذن، موضوعی عمیق و پیچیده است. در زمینه شناخت ذن می‌توان صدها صفحه مطلب و ده­‌ها کتاب، بررسی و مطالعه نمود. بحث پیرامون شناخت ذن بسیار وسیع و مفصل است. ذن و هنرهای رزمی عمیقا به یکدیگر وابسطه‌اند. ذن به انضباط ذهنی و هدایت هوش از طریق مدیتیشن نظر دارد. ذن نه تنها بر هنرهای رزمی بلکه بر دیگر مقولات اجتماعی ژاپن همانند، معماری، مراسم چای، شعر، گل کاری، نقاشی و… هم تاثیر گذاشته و حضور مشهودی دارد.

نفوذ ذن بر شیوه‌های جنگی و رزمی، منجر به پدید آمدن بوشیدو (طریقه‌ی جنگجو) و در نتیجه رشد طبقه­‌ی نظامی سامورایی­‌ها، زیر سایه آن گردید. حضور ذن در بوشیدو، موجب غنای معنوی و ریشه­‌ی تغییرات ماهوی هنرهای رزمی، در قرون بعد شد. اغلب بزرگان فلسفه­‌ی ذن، شاعر، نقاش و… به نوعی هنرمند بوده­‌اند. بدون داشتن طبعی ظریف و بدون شناخت و درک هماهنگی، هارمونی و ریتم طبیعت و حرکت­ های ناشی از آن نمی­‌توان ذن را شناخت.

ذن نه مذهب است نه فلسفه، نه روانشناسی، نه هیچ نوع علم دیگر، ذن نمونه‌ای­ است از آن­چه بشر برای رهایی از قیود روحی و فکری و ذهنی جستجو می‌کند. اصولا برای ذن تعریـف صریـح قطعـی و مطلـق نمی­تـوان یـافت.

 ذن؛ یعنـی مهاجـرت از اضطراب به آرامش

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید