اجتماعی

انسان با ایمان

انسان با ایمان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

انسان با ایمان

هم­چنان که در زندگی خوشی­، پیروزی­ و کامیابی‌هایی داریم، خواه­­ ناخواه رنج­، مُصیبت، شکست، تلخی­ و ناکامی‌هايي نیز گریبان­مان را می­گیرند و مجبوریم با بسیاری مشکلات دست و پنجه نرم کنیم و تلخی‌ها را به شیرینی تبدیل سازیم. برخی از حوادث جهان مثل پیری یا مرگ قابل پیش­گیری نیست. انسان به­ سوی کهنسالی گام برمی­دارد، ناتوانی، ضعف، و سایر عوارض، چهره­ زندگی او را دگرگون می­کنند و چراغ عمرش رو به خاموشی می‌گراید. علاوه بر این، از دست دادن عزیزان، مرگ نزدیکان، جدایی از کسانی که به آن­ها دلبستگی داشته است، یا اندیشه­ مردن هم به نوعی دیگر انسان را رنج می­دهد و سبب اضطراب و یاس او می­گردد.

ولی ایمان مذهبی در انسان با ایمان نیروی مقاومت می‌آفریند و سختی­‌ها را قابل تحمل می­گرداند. انسان با ایمان می­داند؛ هر چیز در جهان حساب معینی دارد و اگر واکنش در برابر تلخی‌ها به نحو مطلوب باشد، به فرض این­که خود مصائب غیرقابل جبران باشند، به­ گونه‌ای دیگر از طرف خداوند متعال جبران می­شود. انسان با ایمان باور دارد؛ پیری پایان کار نیست، و اوقات فراغت خویش را با تلاش و کوشش و اُنس با خدا و کمک به دیگران پُر می­کند، به­ طوری که لذت زندگی در کهنسالی برای مردم خداپرست گاه بیش­تر از دوره­ جوانی است. مرگ در چشم انسان با ایمان انتقال از دنیای فانی به دنیای باقی و پایدار و از جهانی کوچک­تر به جهانی بزرگ­تر است، ازاین­رو، انسان با ایمان نگرانی‌ها و اضطراب خویش را از مرگ، با کوشش در کارهای نیک، که در زبان دین «عمل صالح» نامیده می­شوند، برطرف می­سازد.

«همان­طورکه امواج خروشان و غلطان سطح اقیانوس نمی­تواند آرامش ژرفای آن را برهم زند و پریشان سازد، شایسته است که دگرگونی­‌های سطحی و موقت زندگی، آرامش درونی انسانی که عمیقاً به خداوند ایمان دارد، را برهم نزند، زیرا انسان متدین واقعی، تسلیم اضطراب نمی­شود و توازن شخصیت خویش را حفظ می­کند و همواره آماده مقابله با مسایل ناخوشایندی است که احتمالاً روزگار برایش پیش می­آورد» (دین و روان – ویلیام جیمز- ترجمه مهدی قائنی)

«سپس خداوند سکینه و آرامش خود را بر پیامبر(ص) و بر مؤمنان نازل کرد و سپاهيانى فرو فرستاد كه آنها را نمى‏ديديد و كسانى را كه كفر ورزيدند عذاب كرد و سزاى كافران همين». (سوره­ توبه- آیه­ی۲۶).

«انسان روی غریزه­ فطری، کارهای خود را با تعلق انجام می­دهد یعنی یکی سلسله مقدمات عقلی که مشتمل بر مصالح زندگی و مؤثر در سعادت واقعی و موافق با غرض صحیح اجتماعی است، ترتیب داده و از آن­ها نتیجه می­گیرد که چه­ کاری را بکند و چه­کاری نکند، در صورتی که روی اسلوب فطرت مشی کند و جز آن­چه برای سعادت حقیقی‌­اش سودمند است، در نظر نگیرد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید