روانشناسی

مهارت خوشحالی

مهارت خوشحالی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

براساس مطالعات و مصاحبه­‌های انجام شده، خوش­بختی فقط به ­دلیل وقایع خوب و مثبت در زندگی ایجاد نمی­شود؛ بلکه تا حد زیادی به­ خود ما و مهارت خوشحالی ما بستگی دارد. این ما هستیم که با مهارت خوشحالی می­توانیم این وقایع خوب را ایجاد و روند اتفاقات را هدایت کنیم (توجه داشته ­باشید که منظور ما، حوادث ناگواري­ که ممکن است پیش ­بیاید نیست؛ بلکه وقایع روزمره‌­ای ا­ست که هرکسی می­تواند با کمی درایت ایجاد کند تا تاثیر مثبتی بر روند زندگی او بگذارد؛ مثل: ملاقات، مهمانی، مسافرت، دید و بازدید، ورزش و…) درحقیقت، هرشخص نقش قابل ­ملاحظه‌­ای در رخ دادن اتفاقات خوب دارد.

به ­طور ­حتم، عدم آگاهی برای پیش­گیری از برخي وقایع ناگوار، باعث بروز آن­ها  می­شود، اما این مهارت ماست که در هر دو جنبه تا حد زیادی امور را مهار مي­کند تا موجب احساس رضایت یا عدم رضایت درونی شود. لازم به ­ذکر است؛ تلاش برای ایجاد وقایع مثبتی که توانایی رسیدن به ­آن­ها را داریم، نیز يكي از سریع­ترین راه­‌هاي احساس خوش­بختی و درواقع بخشی از آن است؛ البته این­ کار به مهارت نیاز دارد، که به ­­سادگی نیز به ­­دست نمی‌­آید. باید دید که چه چیزی ما را خوشحال می­کند شاید با پول زیاد خوش­بخت نشویم؛ اگر چه داشتن پول در احساس رضایت بی­‌تأثیر نیست؛ از طرفی خوشحالی می­تواند برای خیلی‌ها، بازي با فرزندان، ديدار مادر، به­ دست­ آوردن کتابی ­خوب، تماشای فیلمی­ جذاب، نوشيدن يك فنجان قهوه­ ­خوش­ عطر يا شنيدن سمفوني «براي اليز، بتهوون» باشد.

این جرقه‌­های خوشحالی هرچه باشد، فرصت‌هایی به ­ما می­دهد که از موارد هر چند کوچک، خوشحالی‌های بزرگ بسازیم، به نوعی مهارت خوشحالی داشته باشیم. پس از این­که عوامل خوشحال ­کننده خود را شناختیم باید راه رسیدن و افزایش آن­ها را پیدا کنیم. دیگر این­که باید انگیزه‌­ای برای رسیدن به هدف داشته باشيم. تا انگیزه‌ای نباشد مسافرت ­نمی­رویم؛ کتابی نمی­خریم؛ مهمان دعوت نمي­كنيم؛ به همین ترتیب باید انگيزه­ كافي داشته ­باشیم تا از پيدايش جلوه‌­هاي منفی در زندگی جلوگيري نماييم.

اشخاص خوشحال­ نه­ تنها قادر به ­ایجاد وقایع خوب هستند(یعنی مهارت خوشحالی دارند)، بلکه تمايل لازم برای رسیدن موفقیت ­آمیز به اهداف‌­شان را هم دارند. افرادی که انگیزه ندارند کمتر خوشحال‌­اند، و می­کوشند اتفاقات و تجربیات بد و منفی را نادیده بگیرند يا این­که به ­فراموشی بسپارند، اما نمی­توانند تأثیر منفی این پیشامدها را از زندگی­شان حذف کرده، از میان ببرند؛ در چنین شرایطی چه این مسایل منفی وجود داشته و چه خاطره‌ای از آن­ها در ذهن باقی مانده باشد، هنوز احساس خوشحالی نمی­کنند یا به اندازه‌ای که باید و شاید خوشحال نيستند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید