اجتماعی خانواده

خلاقیت کودکان

خلاقیت کودکان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

پرورش خلاقیت کودکان نقش مهمی در آینده آن­ها خواهد داشت، انسان­‌های خلاق و متفکر راه‌حل‌­های جدید برای مشکلات پیش رو پیدا می­کنند به همین دلیل شادتر هستند و در زندگی احساس موفقیت می‌کنند. خلاقیت نیز مانند هوش انواع مختلفی دارد و هر یک از روش‌های پرورش خلاقیت به تقویت یک یا چند بخش از خلاقیت کمک می­کند.

خلاقیت کودکان در مجسمه‌سازی ، نقاشی و هنرهای تصویری به فرم و رنگ مربوط می­شود در حالی که، خلاقیت در داستان نویسی به استفاده از کلمات و واژه‌­ها بر می­گردد. همچنین خلاقیت در مهندسی به استفاده‌های جدید از اشیای موجود و اختراعات نو مربوط می­شود. به جای نگاه کردن تلویزیون، وقت کودک را با فعالیت­‌های سازنده و آموزشی مفرح دیگر پر کنید. تماشای تلویزیون، فعالیتی منفعل است، و نه تنها نقش مثبتی در پرورش خلاقیت کودکان و پیشرفت تحصیلی آنان ندارد، بلکه آثار مخرب و آن بیشتر است.

خرید انواع اسباب بازی، ماشین کنترلی، عروسک، لگو و امثالهم نقش مهمی در تقویت و پرورش خلاقیت کودکان در تمام رده­‌های سنی پایین دارد. در بازی با ماشین کنترلی، کودک بیشتر تماشاگر است و کمتر نقشی ایفا می­کند. سعی نکنید تمام وقت بچه­‌ها را با فعالیت‌های از پیش تعیین شده و فوق برنامه پرکنید. اجازه بدهید بچه‌ها بی‌کار شوند و حوصله‌شان سر برود. این زمان بهترین موقع برای علاقمند کردن آنان به کارهای هیجان انگیز هنری مانند کاردستی، نقاشی، سفال و ساخت کیت‌های آموزشی الکترونیک است.

چون نقش هنر در خلاقیت کودکان، مهم بوده و فعالیت‌های هنری نیازمند ریخت و پاش است، ازاینرو  تاکید بیش اندازه بر نظم و ترتیب به گونه‌­ای که محدودیت‌های زیادی برای بچه‌­ها ایجاد کند، یکی از عوامل از بین رفتن خلاقیت است. در زمان و مکان معینی به کودک اجازه بدهید فعالیت‌هایی را که با کثیف­ کاری همراه هستند، انجام دهد و از ایجاد شرایط نظم آهنین در منزل و خانواده بپرهیزید.

به عنوان مثال  نقاشی با رنگ انگشتی در حمام، فعالیتی لذت بخش برای کودک خواهد بود که در عین حال به پرورش خلاقیت کودکان در نقاشی کمک خواهد کرد. به همین ترتیب نقاشی با کف دست و کف پای کودک و یا استفاده از انواع مهر میوه و سبزی، در پرورش  و تقویت خلاقیت در نقاشی بچه‌ها مفید خواهد بود. کارهای هنری بچه‌ها را از ساختن کارهای سفال گرفته تا نقاشی کودکان را تشویق کنید. خمیر بازی و سفال­گری برای کودکان مهد کودک و دبستانی، در پرورش قوه تخیل و خلاقیت آن­ها نقش موثری دارد.

یکی از بهترین راه‌های پرورش کودکان خلاق در رده سنی مهد کودک، پیش دبستان و یا برای دانش آموزان ابتدایی و دبستانی درست کردن کاردستی است. از جمله راه‌های مفید پرورش خلاقیت در کودکان ساخت کیت­‌های آموزشی الکترونیک به عنوان کاردستی است.  درست کردن کاردستی، ضمن تقویت مهارت دستان کودک، به پرورش قوه­ تخیل و خلاقیت بچه‌ها کمک می­کند. یکی از بهترین انواع کاردستی برای پرورش خلاقیت کودکان، کاردستی کیت‌های آموزشی الکترونیک است. می­توان گفت، با درست کردن کاردستی‌های الکترونیکی، شما مهندسان و مخترعان آینده را پرورش می­دهید.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید