اجتماعی

تنها حالا

تنها حالا - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

چگونگی زندگی در لحظه­ حال به ما مربوط است. اگر آن را آموختیم، در حقیقت، لحظه­ دیگری وجود ندارد که بتوانیم در آن زندگی کنیم. تنها حالاست که وجود دارد آینده هم لحظه­ حال دیگری است که وقتی برسد، در آن زندگی خواهیم کرد. مساله این است که بیش­تر ما، از نظر عادت فرهنگی، بر روی «حالا»، تأکید نمی­کنیم. ما معمولا یاد نگرفته ­ايم از روند زندگي خويش خرسند باشيم و آن­قدر دنبال: شغل، درآمد، فرزندان، بازنشستگي و غيره هستیم كه اگر همه­ آن­ها را كنار هم بگذاريم، متوجه مي­شويم كه در واقع هميشه خود را براي پايان زندگي خويش آماده کرده ­ایم.

دوری جستن از لحظه­ حال، در فرهنگ ما، تقریباً مثل نوعی ترس است که همواره در هر شرایطی زمان حال را فدای آینده می­کنیم، و اغلب با این طرز تفکر، نه تنها از انرژی موجود در شادی­های لحظه­ حال دوری می­جوییم، بلکه وقتی زمان آینده هم فرا برسد (تبدیل به زمان حال شود) دوباره ما ظرفیت آن را برای تدارک آینده­ بعدی مصرف خواهیم کرد. یعنی مدام بسیاری از کارهایی که باید امروز انجام دهیم و دنیا پتانسیل آن را برایمان فراهم کرده، بی­ خود و بی جهت و به بهانه­ های واهی به فردا موکول می­کنیم و فرداها هم­چنان تداوم دارند (ولی نه برای همیشه).

 واحد گذر زمان؛ در لحظه­ حال است، که می­تواند زیباترین تجارب را رقم زنند؛ مشروط بر این­که در آن غرق شویم و از انرژی ذاتی­ اش نهایت بهره را ببریم و گذشته را به فراموشی بسپاریم. عادات ذهنی جدید در زمان حال رشد می­کنند و مرکز قدرت ما در زمان حال است، جایی که بذرهای زندگی را برای خلق تجربه­ های جدید می­کاریم. آینده به موقع می­رسد، آرزوها، امیدها، افسوس خوردن­ ها، عادی­ترین و خطرناک­ترین تاکتیک­ ها برای تخریب و انهدام لحظه­ های زمان حال به شمار می­آیند.

روزهای زندگی مانند طنابی است که نمی‌دانیم چه هنگام قطع خواهد شد، دو سوی آن، گذشته و آینده و میانش، زمان حال قرار دارد. چه بسا ما به گذشته‌اش نگاه کنیم و حسرت خوریم و دچار غم و اندوه شویم، یا شاید به آینده نظر اندازیم و پیش از موعد، آرزوی دانستن­ش را داشته باشیم اما واقعیت این­که ما جز زمان حال چیز دیگری نداریم؛ زیرا نه لذت گذشته‌ای که رفته است را احساس خواهیم کرد و نه سختی‌هایش را، آینده نیز هنوز نطفه­ اش بسته نشده که وقوع یابد. در این صورت، ما چیزی نداریم جز همین ساعت و دقیقه­ ای که در آن زندگی می‌کنیم. یادمان باشد نه گذشته را می­توانیم برگردانیم و نه رسیدن آینده را سرعت بخشیم پس با خیالی آسوده از انرژی تپنده لحظه­ ها­مان بهره ببریم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

2 دیدگاه

  • ای کاش بتونم توانایی انجام این کار را پیدا کنم.خیلی دوست دارم در زمان حال زندگی کنم ولی مدام حسرت گذشته را میخورم و نگران آینده ام انگار که زمان حال اصلا وجود نداره یا اگر هم هست به جز غم و اندوه برای من چیزی نداره.خیلی فکر میکنم مدام منفی بافی میکنم.نمیدونم چیکار کنم.

    • اگر به‌طور كامل در زمان حال حضور داشته باشيم، از آرامش مطلق برخوردار خواهيم شد، امـا نقب به گذشته و مرور خاطرات تلخ؛ پريشاني و كشمكش‌هاي ذهني و فشارهاي رواني به‌وجود می‌آورد، به‌طوری كه نيروي فكري‌ را تحليل می‌برد و آرامش‌مان را تخريب مي‌نمايد.