اجتماعی

‌چند ساعت در روز تلویزیون تماشا­ می­کنيد؟

چند ساعت در روز تلویزیون تماشا­ می­کنيد؟ - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

‌چند ساعت در روز تلویزیون تماشا­ می­کنيد؟

اگر ما از آن دسته آدم­‌ها باشیم که از رختخواب به آشپزخانه، بعد سرکار، دوباره به خانه، سپس به آشپزخانه، بعد جلوي تلويزيون و آخر شب هم به رختخواب می­رویم و فردا صبح دوباره روز از نو. این­کاری که به آن مشغولیم زندگی کردن نیست. چشمان­مان را باید خوب باز کنیم؛ کارهای فراوانی در دنيا منتظر ما هستند. آیا صبح زود به­ خود می­گوییم: «‌مگر حالا ­وقت بیدار شدن است»؟ یا این­که با شوق از خواب بیدار می­شویم و به استقبال روزي تازه می­رویم؟ آیا زندگی را دوست داریم و سعی می­کنیم که با زيبا­ترین شكلي آن­را بسازیم؟

 صبح که از خواب بلند می­شوید، هوشیار و آماده‌ی رویارویی با روزی تازه باشید. به امکاناتی که داريد برای به­ دست ­آوردن یک زندگی شاد و لذت بخش فكر کنيد. افکار شما دنیا را تکان نمی­دهد، اما مطمئن باشید که حتماً دنیای خودتان را می­سازد. برخورد بسیاری از مردم با زندگی به ­طور اسفناكي ناامید کننده است؛ آن­ها از خیر همه‌­ی خوشی‌های زندگی ­می­‌گذرند و تنها منتظر مي‌مانند گرفتاري و مشکلی سر راه­شان سبز شود، تا بر عقیده‌ی بیچاره بودن­شان مُهر تأیید پررنگ­‌تری بزنند.

وقت آزاد ما پس از وظايف شغلي، خواب و خوراک و… به ­حدود شش ساعت می­رسد و آمار، حاکی از آن است که بیش­تر مردم در دنیای امروز، هفتاد و پنج درصد وقت آزاد خود را به ­بطالت برابر تلویزیون هدر می­دهند؛ یعنی وقت­ کُشی می­کنند. خيلي‌ها عادت دارند که شب­‌ها اخبار تلويزيون را نگاه كنند. وقتی ما با انبوهی از هیجانات بی­معنی روانی خود را بمباران می­سازیم، چه­ طور انتظار داریم که افکارمنفی به ­ذهن ما روی نیاورند.

واقعاً چه مي‌شود اگر به اخبار تلويزيون نگاه نكنيد؟ تماشای سریال­‌های بی­ محتوا به چه دردي مي­خورد؛ برنامه‌های بی‌سروته و هجو کانال­‌های ماهواره­اي كه دیگر هیچ. صفحه­­‌ی حوادث روزنامه­ را نخوانيد اگر معتاد اخبار سياسي روزنامه و وقايع جاري هستید و همه‌ی تحولات سياسي، اجتماعي و اقتصادی را دنبال مي‌كنید؛ به­ خود بیایید تا متوجه شوید چه‌قدر وقت‌تان را  بيهوده در اين ­راه تلف مي­شود. به­ سادگي همه را قطع كنید؛ در كمال تعجب خواهید ديد که چه اندازه وقت اضافه دارید که می‌توانید به شکلی سازنده از آن استفاده نمایید.

فيلم­‌هاي هنري و ارزشمند سينما را تماشا یا به موسيقي گوش­ دهید؛ كتاب‌هاي نيمه‌ ­تمام را بخوانید، به دیدار دوستان و اقوام بروید، کارهای اجتماعی و خیریه انجام دهید و هيچ موج منفي نیز به ذهن خود راه ‌نداده‌ و زندگي‌‌تان با نشاط و سرشار از آرامش شود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید