روزنامه

روزنامه: گذر زمان در زندگی

یادداشت روزنامه: گذر زمان در زندگی - افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

روزنامه: گذر زمان در زندگی

گذر زمان در زندگی

گذر زمان در زندگی

روزنامه: گذر زمان در زندگی

کودکان خود را تمام و كمال در زمان حال غرق می­کنند و به­ طوركامل درگیر فعالیت کنونی خود هستند؛ این فعالیت می­تواند خوردن بستنی تماشای یک گربه، نقاشی کشیدن، خاک بازی، کارتون نگاه کردن یا هرچیز دیگر باشد. بچه­ هاي خردسال از اتفاقات كوچك مثل ديدن پدر و مادر يا خوردن بستني شاد مي­شوند و راه­ هاي زيادي براي نشان دادن خوشحالي­ شان دارند، و بيش­تر از خنديدن استفاده مي­كنند. كودكان نگران نداشته­ ها نيستند، اما با گذر زمان هرچه­  بزرگ­تر می­ شوند و به اصطلاح عاقل­تر (گويي مثل آدم و حوا كه به دنبال عاقل شدن از بهشت رانده شدند) اسير عقل مي­گردند و هنر فکر کردن و نگران بودن در یک لحظه را فرا می­گیرند و در اين مسير فراموش مي­كنند كه زندگي، خود به­ تنهايي مي‌تواند اتفاقي شاد باشد.

اغلب پدر و مادرها به مشکلات گذشته و مسایل آینده، اجازه تجمع در زمان حال را می­دهند و بدین ترتیب زمان حال، که در کودکی در آن می­ زیستند، را به­­ سادگی از دست می‌دهند؛ همین­طور یاد می­گیرند که لذت و شادی­ های خود را به­­ تعویق بیاندازند و همواره به ­امید آینده­ بنشینند.

دانش ­آموز دبیرستانی با خود می­گوید که وقتی مدرسه را تمام کنم و وارد دانشگاه شوم آن­ وقت خوش­بخت می­شوم. وارد دانشگاه می­شود و با خود می­گوید که وقتی مدرکم را بگیرم دیگر هیچ غمی نخواهم داشت. بالاخره مدرکش را هم می­گیرد، ولي تا وقتی شغل مناسب ندارد احساس خوش­بختی نمي­کند. کاری نیز پيدا می­کند، اما هنوز هم خوش­بخت نیست. با گذشت سال­ های پیاپی او خوش­بختی، شادی و آرامش خود را مرتب تا زمان ازدواج، خانه­ دار شدن، یا خارج رفتن و پول­دار شدن به تعویق می­ اندازد، و بیش­تر اوقات به ­فکر آینده است و به­ خود اجازه­ی شادی سعادتمندانه نمی­دهد. تمام لحظه­ های او صرف نقشه کشیدن برای آینده ­ای متفاوت می­شود که هرگز از راه نمی­رسد.

آیا داستان زندگی من و شما هم از این نوع است، که شاد زیستن خود را به آینده­ ای دور دست موکول کرده ­ایم یا می­کنیم؟! یکی از جلوه ­های آرامش بر اساس میزان توانایی زیستن در لحظه­ حال مشخص می­شود؛ صرف­نظر از آن­چه دیروز رخ داده و فردا ممکن است اتفاق بیفتد. حال، زمانی ا­ست که ما در آن به­ سر مي­بریم. از این دیدگاه کلید شادی و خرسندی، متمرکز ساختن ذهن بر لحظه­ اکنون است.

زیستن درحال، به ­­معنی دلپذیر نمودن لحظه­ جاری، به­ جای دور انداختن آن است. این تصمیم ماست که لحظه به لحظه­ زندگی را واقعاً زنده باشیم؛ لذت ببریم و شادمانه زندگی کنیم. هرگاه در حال زندگی کنیم، ترس را از ذهن خود می­رانیم؛ زیستن در حال به معنای حرکت کردن بدون ترس از عواقب است، به معنای تلاش کردن به­ خاطر نفس مشغول بودن است.

انسان­ هایی که فعالیت و امورشان را با نگرش و باورهای مثبت آغاز می­کنند، دستاوردهای مثبتی به­­ دست می­ آورند؛ آن­ها چون اعتقاد دارند که موفق می­شوند، پس به پیروزی می­رسند. انسان­ های پیروز ابتدا در ذهن خود برنده می­شوند؛ سپس این موفقیت را در صحنه­ زندگی به­ دست می­ آورند. زیستن را باید از پرندگان آموخت که از ناملایمات مسیر، هراسی ندارند و با حرکتی گرچه غریزی‌، اما مثبت رو به­ جلو مي­روند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید