خانواده

گذشت در خانواده

گذشت در خانواده - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

همه­ انسان­ها خطا مي­کنند و ­کسی بي ­عيب نيست. به بیان روشن­تر زن و شوهران بايد با اغماض و گذشت سعي کنند خطاهاي یکدیگر را بپذيرند و از ايراد گرفتن و حساسيت به برخی رفتار طرف مقابل خودداري نمايند. پيش از ازدواج خوب چشم­تان را باز کنيد، چون همسرتان بعد از ازدواج اخلاقش بهترکه نمی­شود، کمی هم بدتر می­شود. یعني بهتر است چشم­ هاتان را روي برخی عیوبش ببندید.

انسان­ها تفاوت­ هاي فردي زیادی دارند. و هيچ­گاه افکار، احساسات و  سليقه­ هاي دو نفر شبيه هم نيستند، درنتیجه برای داشتن یک زندگي مسالمت آميز ضروری است که هر يک از زوج­ ها بخشي از نظرات و سليقه­ هاي خود را کنار گذاشته و قدری انعطاف­ پذير باشند. همچنين ضرورت دارد شوهر يا زن به خواسته­ ها و نيازهاي طرف مقابل احترام بگذارد و آن­ها را رعايت کند و از مسايلي که موجب درگيري یا بحث و جدل مي­شود، گذشت و چشم پوشي کند، و به نبش قبر خاطرات و وقایع و اشتباهات تلخ گذشته نپردازند.

زندگي توأم با گذشت، مايه­ ثبات و آرامش روحي زن و مرد است. کسي که در زندگي گذشت ندارد، همواره منتظر فرصتي برای تلافی است، و دغدغه­ انتقام از ديگران مدام آرامش روحي او را به هم مي­زند. اشتباهات در خانواده عامل مهمي برای ايجاد کدورت و کينه است. اگر اين اشتباهات بخشيده شوند، زمينه­ بروز اختلافات کمتر شده، تفاهم و همدلي در خانواده بيشتر مي­گردد؛ ولي اگر زن و مرد مدام انگشت بر خطاهای يکديگر گذاشته آن­ها را بزرگ کرده و به رُخ هم بکشند، زمينه­ بارور شدن نهال کينه و نفرت فراهم مي­شود. «­نسبت به يکديگر گذشت کنيد تا کينه­ هاتان برطرف شود­». (رسول اکرم ص کنزالعمال، ج ۳، ص ۳۷۳).

گذشت درخانواده چشم پوشی نسبت به خطاهای اعضای خانواده یکی از مسایلی است که اگر آن­ را در زندگی روزانه به­ کار بریم، بسیاری از معضلات و جنجال­ های بیهوده­ ای که با آن­ها دست به­ گریبانیم رفع می­گردند. وقتی ما از جانب همسر مورد آزار روحی یا جسمی قرار می­گیریم شاید بعضی مواقع بخشش دشوار باشد. قطعا و حتما و بی­ تردید؛ درک متقابل زوجین از یکدیگر و عفو و گذشت برخی از اشتباهات موجب محکم‌تر شدن بنیان خانواده‌ها و افزایش مهر و محبت متقابل میان اعضای خانواده می‌شود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید