روانشناسی

کشتزار حاصل‌خیز ذهن

کشتزار حاصل‌خیز ذهن - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

کشتزار حاصل‌خیز ذهن

مشکل و جهل ما آدم‌ها آن است که در مزرعه­ ذهن خودمان موقع کاشت دانه به نوع آن بی­‌توجهیم، دایم هسته­ نارنج می­کاریم، اما وقتی درخت بزرگ شد و میوه داد یک­باره آگاه می­‌شویم که انجیر شیرین می­‌خواسته­‌ایم، پس مشغول گریه و زاری می‌شویم و به امیدی واهی برای انجیر دادن درخت نارنج ذهن­مان دست به دعا برمی­داریم، ولی این کارها ثمری ندارند.

اگر در زمینی واحد دو دانه بکاریم: یکی انجیر و دیگری نارنج بعد از چند سال مراقبت هر دو تبدیل به درختانی بزرگ شده و به بار می‌نشینند. یکی میوه­‌ای شیرین و دیگری ترش می­دهد. آیا ذات طبیعت در این میان دخیل هستند؟ البته که نه، مادر طبیعت بر اساس قوانین ثابت فقط کمک می­کند که دانه خصوصیات نهفته در خود را آشکار کند. دانه­ انجیر خصوصیتِ شیرینی را داراست و دانه­ نارنج ترشی را. پس اگر کسی درخت انجیر می­‌خواهد باید دانه­ انجیر بکارد و اگر درخت نارنج هسته­ نارنج و الی آخر…

بعضی وقت‌ها در دایره­ بسته­ خیالات و توهمات منفی و بد، گرفتار می­‌شویم و با وجودی که می­دانیم آن افکار پوشالی‌­اند، ولی بازهم توان رها شدن از دست­‌شان را نداریم. افکارمنفی قدرت تخریبی زیادی دارند. می­توان آن را به یک گرداب عمیق و قوی و یا یک گردباد قدرتمند تشبیه کرد که در برابر هیچ‌کدام نمی‌توان مقاومت نمود. اگر به دام و مرکز چرخه­ افکارمنفی و تخریبی بیافتیم، حال­مان دگرگون می­شود، و تا فروکش نشدن گردباد یا فرار از گرداب این وضعیت ذهنی ادامه دارد. همان­گونه که به­ خاطر حفظ سلامتي هر غذايي را مصرف نمي­‌كنيم و مواظب تندرستي خودمان هستيم، در مورد ذهن هم نبايد اجازه ­دهیم هر فكر و خيالي به آن وارد شود. سلامتی ذهن، قدرت ما را تحت­ تأثیر قرار­ می­دهد. اگر افکار سُست و بی‌ارزش وارد ذهن شود، کارکرد ذهن ضعیف­ خواهد شد، اما اگر به موضوعات بزرگ و مثبت فکر کنیم، پیکره­ ذهن­مان قوي می‌شود. همان­گونه که افکارمنفی، بدبینی را در دل انسان نهادینه می­سازد. بازگویی بیهوده­ شکست‌ها و بلاها، تصاویر منفی زیادی خلق و بازآفرینی کرده و انرژی درونی (کارمایه) خودمان و اطرافیان را تخریب می­کند.
اگر از زندگی­مان راضی نیستیم و می­خواهیم آن­را تغییر دهیم، نخست باید افکار و باورهای­ منفی­ را از ذهن بیرون بریزیم؛ در حقیقت راز خوش­بختی در خوش‌بینی؛ داشتن ذهنیت مثبت است؛ چرا که ما همانی هستیم که فکر می­کنیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید