اجتماعی

چگونگی زندگی در لحظه حال

چگونگی زندگی در لحظه حال - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

چگونگی زندگی در لحظه حال به ما مربوط است. اگر آن را آموختیم، در حقیقت، لحظه­ دیگری وجود ندارد که بتوانیم در آن زندگی کنیم.

تنها حال است که وجود دارد. آینده هم لحظه­ حال دیگری است که وقتی برسد، در آن زندگی خواهیم کرد. مساله این است که بیش­تر ما، از نظر عادت فرهنگی، بر روی «حالا»، تأکید نمی­ کنیم. ما معمولا یاد نگرفته ­ايم از روند زندگي خويش خرسند باشيم و آنقدر دنبال: شغل، درآمد، فرزندان، بازنشستگي و غيره هستیم كه اگر همه آن­ها را كنار هم بگذاريم، متوجه مي­ شويم كه در واقع هميشه خود را براي پايان زندگي خويش آماده کرده ­ایم.

علت اين بي­ توجهي، مصرف­ گرايي است. اغلب ما به­ طور  باور كرده­ ايم اگر فلان اتومبيل، خانه، شغل، وسايل منزل و موقعيت را داشته باشيم به هدفمان رسيده ايم، ازاین­ رو همواره به دنبال به دست آوردن آن­ها هستيم، به ­طوري كه هدف ما به جاي زندگي كردن، داشتن و به دست آوردن ماديات زياد و موقعيت­ هاي بالاتر است.

 

مصرف گرايي باعث شده زمان خوشحالی خود را به تعویق بیاندازیم تا…

-همسر مناسب پيدا كنم

– بچه هايم ازدواج كنند

– بچه­  ها يم در تحصيل موفق شوند

-شغلي مناسب و با درآمد كافي به دست آورم

-اتومبيل داشته باشم

-خانه داشته باشيم.

– پول حسابی جمع کنم.

 

ولي واقعيت­ ها و آمار و مطالعات نشان مي­ هد، وقتي خانه و اتومبيل خريديم، شغل مناسبي به دست آورديم و به ساير آرزوهایمان هم رسيديم، اغلب خوشحال نيستیم، كه دليل آن عدم حضور در لحظه­ حال است، زيرا زندگي فقط در لحظه­ حال وجود دارد و اگر مهارت حضور در زمان حال را نداشته باشيم، حقيقتاً زنده نيستيم.

 

براي داشتن لحظات سرشار از شادماني حقيقي بايد:

– خودمان باشيم، نه كپي اين و آن

– خود را دوست بداریم، به خود احترام بگذاریم و زندگي را ضيافتي بزرگ بدانیم كه خداوند ما را به آن دعوت كرده است.

دوری جستن از لحظه­ حال، در فرهنگ ما، تقریباً مثل نوعی ترس است که همواره در هر شرایطی زمان حال را فدای آینده می­ کنیم، و اغلب با این طرز تفکر، نه تنها از انرژی موجود در شادی­ های لحظه­ حال دوری می­جوییم، بلکه وقتی زمان آینده هم فرا برسد (تبدیل به زمان حال شود) دوباره ما ظرفیت آن را برای تدارک آینده­ بعدی مصرف خواهیم کرد.

 

یعنی مدام بسیاری از کارهایی که باید امروز انجام دهیم و دنیا پتانسیل آن را برایمان فراهم کرده بی­ خود و بی­ جهت و به بهانه ­های واهی به فردا موکول    می­ کنیم و فرداها هم­ چنان تداوم دارند (ولی نه همیشه) واحد گذر زمان؛ در لحظه­ حال است، که می ­تواند زیباترین تجارب را برایمان رقم زند؛ مشروط بر اینکه اجازه دهیم در آن غرق شویم، و از انرژی ذاتی آن نهایت بهره را ببریم و گذشته را به فراموشی بسپاریم. آینده به موقع می­رسد. آرزوها، امیدها و افسوس خوردن­ ها، عادی­ترین و خطرناک­ ترین تاکتیک­ ها، برای تخریب و انهدام لحظه ­ها زمان حال بشمار می ­آیند.

 

لحظه حال هديه الهی است

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه