روانشناسی

چشمه‌ی جوشان موفقیت

چشمه‌ی جوشان موفقیت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

چشمه‌ی جوشان موفقیت:

ما فقط یک­بار به­­ دنیا می­آییم و یک­بار حق زندگی کردن داریم، چرا نباید به موفقیت دست‌یابیم، اغلب ما اجازه می‌دهیم شرایط و اوضاع بر ما غالب ‌شوند و بهترین لحظات زندگی را هدر دهند و ما را مثل برده اسیر خود کنند. خود را از یوغ اسارت غم­ها و اشتباهات گذشته رها کنیم.

طبق نظر بسیاری از پژوهشگران فلسفه و مانیفیست موفقیت سلسله مراتبی دارد:

اهداف‌- به سه دسته‌ی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تقسیم می‌شوند.

برنامه‌ریزی- شامل تاکتیک، زمان‌بندی و تمرکز و توجه مناسب است.

سازماندهی- شامل طرح‌های عملیاتی و اتخاذ استراتژی صحیح است.

ایجاد انگیزه- شامل تهییج و تشویق، اعتماد به‌نفس و خودکلامی است.

به کجا میخواهیم برسیم، چه آرزوهایی داریم، معنی موفقیت برای ما چیست؟ هر کسی بسته به سطح آرزوهایش تعریف خاصی از موفقیت دارد.

انرژی وقایع و رویدادها

هر واقعه مقداری انرژی مختص به خودش دارد که هنگام وقوع آزاد می‌شود. آدم‌های هوشیار و موفق از انرژی و پتانسیل بالقوه هر رویداد به نفع خودشان استفاده می‌کنند، حتی اگر رویدادی به ظاهر بد و ضد منافع فردی باشد.

سیل ویران کننده است، ولی بشر با به‌کار‌گیری هوش و دانش آب را در پشت سدها ذخیره می‌کند و از انرژی تخریبی آن برق تولید می‌نماید. به‌وسیله انفجاری مهار شده موشک بر نیروی جاذبه غلبه کرده و به فضا می‌رود. همین انفجار می‌تواند باعث ویرانی و تخریب و مرگ شود.

می‌توانیم از انرژی هر واقعه اجتماعی که برایمان پیش می‌آید به نفع خودمان استفاده کنیم. بدین معنی که انرژی تخریبی آن‌ها را برای برخاستن راکت آرزوهایمان مصرف نماییم. این کاری است که انسان‌های زیرک و خلاق انجام داده‌اند و می‌دهند.

چرخ سنگین زندگی به‌خودی خود نمی‌چرخد، به گردش درآوردن آن نیاز به همت و تدبیر و هوشیاری دارد. مگر این‌که بخواهیم بدون تلاش و باری به هر جهت و هر چه پیش آید خوش‌آیدوار زندگی کنیم. بیشتر انسان‌ها به‌واسطه‌ی افکار منفی جاری در ذهن‌شان در برابر ناملایمات به زانو در می‌آیند و چون نمی‌توانند برخیزند منتظر می‌مانند تا کسی پیدا شود و دست‌شان را بگیرد.

انسان‌های بزرگ و نامی افراد موفق در جهان مثل فرماندهان سرشناس جنگ‌های تاریخ اهل مبارزه و درافتادن با مشکلات و ناملایمات هستند و به‌سادگی تسلیم هجوم تخریب‌کننده وقایع روزگار نمی‌شوند. اغلب خودشان از درون می‌سوزند ولی به دیگران انرژی مثبت و امید می‌دهند، شبیه لامپ روشنایی، وقتی به آن دست می‌زنیم داغ و پر حرارت است اما از خود نور ساطع کرده و روشنایی می‌بخشند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه