اجتماعی

پول یا مادی‌گرایی

پول یا مادی‌گرایی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

پول یا مادی‌گرایی

همه‌ی ما با درآمد حاصل از کار، زندگی خود را مي­‌چرخانیم و براي رسيدن به­ آرزوهای­مان پس‌انداز یا برای راحتی و خوش­گذرانی آن ­را خرج می­کنیم؛ خيلي از ما نیز سعی می‌نمايیم از راه‌­های مختلف، درآمد بیش­تری به ­دست ­آوریم كه گاه به طمع­ ورزی می‌افتیم. همه­‌ی ما به ­­دنبال کسب درآمد و به ­دست ­آوردن ثروت بیش­تر هستیم و تمام عمر را صرف همین موضوع می­کنیم. انگار؛ فقط به­ دنیا آمده‌­ایم که از صبح تا شب بدویم تا بر میزان دارایی­‌مان اضافه­ کنیم؛ ماشین، خانه، زمین، طلا، جواهر و لباس نه ­تنها به اندازه‌ي نیاز شخصی، بلکه فراتر از آن ­را خواهانيم.

پول برای اكثر انسان‌­ها هدف اصلی ا­ست؛ زیرا گمان مي­برند که با پول می­توانند به هر آرزو و رویایی برسند. پول همان چراغ جادویی است که تمام خواسته­‌های ما را برآورده می‌سازد، ولی همین پول گاه می­تواند بلای جان­مان ­شود و آن موقعی­­ است که پول را برای نفس پول بخواهیم. البته پول از عوامل مهم كاميابي ­به ­شمار مي­رود؛ مشروط به این­که بدانیم چگونه آن­ را خرج کنیم. چه بسا افرادی­ که پول زیادی ندارند، ولي خیلی بهتر از پول­دارها زندگی می‌كنند؛ چون راه استفاده‌ی درست و صحیح از آن ­را مي­دانند، و از نظر بدني و رواني هم سالم­ترند. نه اين‌كه بگويیم همه­‌ي پول­دارها بدبخت­اند يا همه­‌ي بي‌پول‌ها خوش­بخت؛ نباید قانون وضع ­كنیم در این دنیا همه چيز نسبي ا­ست.

کسی که دنبال پول باشد کمتر به مسایل اجتماعی فکر می­کند و سخت کوش‌تر هم می­شود، اما از طرفی دیگر منزوی می‌گردد. بیش­تر این قبیل افراد پول برای­شان همه چیز است و کمتر به دیگران کمک می­کنند، یا خودشان از پول بهره­‌ی کافی نمی‌برند. صحبت ­کردن درباره­‌ی پول و خوش­بختی ضرورتاً به معنی مادی­‌گرایی نیست؛ این امر می­تواند راهی برای تفکر درباره­ی موضوعات مهمی مانند: مصرف، رضایت، سرمایه‌گذاری، ارزش، خوشی و… باشد. شاید بتوان خرج کردن پول با دوستان را نوعی سرمایه­ گذاری ناميد.

پژوهشگران معتقدند؛ رابطه­‌ی پیچیده‌ای بین پول و انسان وجود دارد و به­ سادگی نمی­توان منکر پول شد یا آن را از چرخه‌­ی زندگی آدمی حذف­ کرد. اين نظريه­­ که پول عامل اصلی­ خوش­بختی ا­ست و هرکس پول­دارتر، خوش­بخت‌­تر، از بنیان غلط بوده و هیچ جامعه ­شناس و فیلسوفی آن ­را قبول ندارد، ولی آن­چه مسلم است رابطه­‌ی ضعیفی بین پول و شادكامي وجود دارد؛ یعنی به هرحال پول می­تواند در شرایطی به ایجاد و بروز شادي کمک کند.

بسياري از زنان و مرداني كه به موفقيت‌هاي بزرگ رسيده‌اند، با وجود همه‌ی كاميابي‌ها و امكانات رفاهي، هم‌چنان احساس پوچي مي‌كنند. شايد آنان در زندگي هدف درستي را دنبال نكرده‌اند؛ همواره با شتاب در حركت و تكاپو بوده‌اند یا با فشارهاي فراواني روبه‌رو شده، وقت اندكي براي زندگي­ در زمان حال صرف كرده­‌اند؛ در واقع توجه عمده­‌ی اين گروه بر پول متمركز شده است و خوش­بختي را در مال‌اندوزي و ثروت و ماديات ديده، تصور مي‌كنند که با داشتن پول بيش­تر مي‌توانند بخت بلندتر و خوشی بيش­تري براي خود بيابند. بسياري از آنان چنان به­‌كار معتاد مي‌شوند كه به­ طورکلی فرصت اندكي براي احساس شخصي و تجربه‌ كردن زندگي مي‌يابند و شايد هرگز نتوانند خوش­بختي و عشق را به­ دست بياورند. پول خرج کردن موقعی موجب خوشحالی می­گردد که احساسی از خود به­­ جا بگذارد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید