روانشناسی

واژه ها و افکار منفی

واژه ها و افکار منفی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

متأسفانه وقتی بدبینی فضای ذهن را قبضه­ می­کند، زنجیروار افکارمنفی را یکی پس از دیگری به دنبال خود می­کشاند، که به راحتی می­توانند شیرازه­ و نظام عصبي ما را تحت تاثیر قرار دهند. عامل بسیاری از رفتارهای ناپسند مانند: پرخاشگری­، انزواطلبی، سهل­ انگاری، کم­کاری و… هم همین افکار منفی هستند.

تصاویر منفی موجود در ذهن و گفتگوی درونی ما (خود کلامی) بر اراده­­ های مثبت هم غلبه می­کنند و در نهایت آن­ها را به نتايج منفی می­کشانند. پاک کردن و زدودن افکار و اندیشه­ های منفی از مهم­ترین و حیاتی­ ترین مسوولیت­ ها در فرآیند مدیریت ذهن است.

هر فکری چه منفی باشد و چه مثبت، احساس و رفتار متناسب با خود را پدید می­ آورد. فکر مثبت، احساس مثبت و میل به کار خلاق پدید می­آورد. افکار مثبت برخلاف افکار منفی، نيرو­زا هستند و از تمامی انرژی­ های موجود در خاطرات گذشته می­تواند بهره­ برداری کند. خاطرات مثبت گذشته و اتفاقات خوب، سازوکار ذهن را به خلاقیتی شگفت­­آور دعوت می­کند. خوشبختانه افکار مثبت از افکار منفی جداست و گویا با فعال شدن یکی، دیگری نقش خود را از دست می­دهد.

سوال مهم این است، چگونه می­توان از دست افکار منفی راحت شد و به افکار مثبت رسید؟ آیا این کار در انتخاب ماست یا ذهن تابعی از شرایط بیرونی است؟ جالب­ترین مساله­ ذهن، تضمین آزادی انتخاب است، اختیار ما در گزينش فکر مثبت يا منفي براساس عادت­ ها و آموزش­ های قبلی ماست.

یک فرد منفی­ باف می­تواند یک فضای سالم را به جهنمی از اندیشه­ های منفی تبدیل کند، و تازه تمایل شدیدی هم برای برجسته کردن افکار منفی­ خودش هم دارد و از آن­جا که افکار مسری هستند، نمی­تواند حاصلی جز احساسات و بازتاب­ های منفی به دیگران داشته باشد.

وقتی درباره­ آینده صحبت می­کنیم واژه­ هایی را به­ کار ببریم که در آن­ها تحقق آرزوهای مان وجود داشته باشند. بهتر است سعی کنیم قالب­ های فکری نادرست و کلمات منفی را درون خودمان ویران سازیم، تا هنگام سخن گفتن از قدرت کلام بهره­ کافی ببریم، یعنی با استفاده از کلمات امیدوار کننده در خود و اطرافیان شور و شوق ایجاد نماییم.

واژه­ ها تاثیر بسیاری بر افکار و احساسات می­گذارند؛ زیرا هر کلمه می­تواند ما را هیجان­ زده، ناراحت یا خوشحال کند؛ پس بهتر است از کلمه­ هایی که بار مثبت دارند، جهت باروركردن افکار و احساسات­ مان استفاده کنیم.

به ­کار بردن واژه­ ها و عبارات تاکیدی مثبت، کمک زیادی به زیبا شدن افکار و اعمال و بهبود کیفیت زندگی­مان می­کند و در حقیقت نوعی سد در برابر هجوم افکار مخرب و منفی به ذهن است.

وقتي فضای ذهنی ­مثبت داریم و روزانه حرف­ هاي مثبت مي­ زنيم و فاز مثبت می­دهيم، در واقع اقدام به­ پخش انرژی مثبت می­ کنیم. این رفتار به ­طور طبیعی هرچيز مثبت و خوش ­آيندي را به­ سوي ما مي­ كشاند؛ چه موقعيت­ هاي شاد، چه افراد ­خوش ­اخلاق.

با داشتن روحيه­ مثبت، آرام­ آرام اطراف ­مان را چيزهاي خوب و مسرت ­بخش فرا می­گیرد؛ این تغییرات به ­يك­باره اتفاق نمی ­افتند، اما به ­مرور زمان عملی خواهند شد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید