روانشناسی

واژه های ذهنی

مدیریت واژه های ذهنی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

واژه­ ها تاثیر بسیاری بر افکار و احساسات می­گذارند؛ زیرا هر کلمه می­تواند ما را هیجان­ زده، ناراحت یا خوشحال کند؛ پس بهتر است از کلمه ­هایی که بار مثبت دارند، جهت باروركردن افکار و احساسات­مان استفاده کنیم.

به ­کار بردن واژه­ ها و عبارات تاکیدی مثبت، کمک زیادی به زیبا شدن افکار و اعمال و بهبود کیفیت زندگی­ مان می­کند و در حقیقت نوعی سد در برابر هجوم افکار مخرب و منفی به ذهن است. وقتي ذهنی ­مثبت داریم و روزانه حرف­هاي مثبت مي­زنيم و فاز مثبت می­ دهيم، در واقع اقدام به­ پخش انرژی مثبت می­کنیم. این رفتار به­ طور طبیعی هر چيز مثبت و خوشايندي را به­ سوي ما مي­ كشاند؛ چه موقعيت­ هاي شاد، چه افراد ­خوش ­اخلاق.

با داشتن روحيه­ مثبت، آرام­ آرام اطراف­مان را چيزهاي خوب و مسرت­ بخش فرا می­گیرد؛ این تغییرات به ­يك ­باره اتفاق نمی­ افتند، اما به­ مرور زمان عملی خواهند شد. در حقیقت انديشه و نگرش­ ما، هویت­ مان را شکل می­دهد. اگر همیشه و در هر موقعیتی فقط زشتي­ ها را ببينيم و به ­دنيا بد نگاه کنیم، يعني موتور مولد كارخانه­­ ذهن­مان، افكارمنفی­ است.

باید افکار خود را منظم­ کنیم و نقش فعالي در انضباط فکري خویش بر عهده بگیريم. ذهن ما یک كليد خودکار است؛ وقتی به ­چیزی علاقه ­داريم ناخودآگاه درباره­ آن فکر می­کنيم؛ پس زمانی­ که با یک فکرمنفی سروكله­ می­زنیم، بايد آن­را با فکری­ لذت بخش ­تر، عوض ­کنیم.

عنان ذهن را براي راندن و هدايت در جاده­ی مثبت ­انديشي به­ دست ­گيريم و اجازه ندهیم افكار آدم­ های منفی­ گرا و بداندیش بر ما غلبه كند، به­ آن­ ها گوش ندهیم؛ چرا که ما مسوول زندگی­ خودمان هستیم. با یک الگوی تفکرمثبت­ فرصت­ هاي بهتر و بیش­تری پيش­ رو داریم.

وقتی­ که ديد و بينش و بيش­تركلام­ مان سرشار از بار مثبت است و بخش ­هاي خوب هر­چيزي را مي ­بينيم یا هنگامی­ که بر راه­ حل­ها تمرکز مي­کنیم، ناخودآگاه افراد و موقعیت­هایی را جذب می­کنیم که به ­ما کمک خواهند کرد تا موفق شویم؛  به همین دلیل، داشتن یک الگوی تفکرمثبت امري بسيار حیاتی ا­ست.

وقتی موضوعی را در ذهن تجسم می­کنیم، در حقیقت آن­را پدید می­ آوریم؛ یعنی روی نتیجه­ پایانی متمرکز می­شویم. زمانی­ که خودمان را در وضعیت مورد علاقه­ تصور کنیم شاید آن شرایط  فراهم ­شود. تصویرسازی ذهنی؛ احساس لذت درونی، بینش درونی و آرامش درونی را فراهم می­سازد. به بیان روشن ­تر هیچ­کس دیگری نمی­تواند درباره­ احساسات، تمایلات، انگیزه­ ها و نوع نگاه­ ما به­ دنیا تصمیم بگیرد؛ این­ کار فقط در قدرت ماست.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید