خانواده

همسرآزاری و تحمل زنان

همسرآزاری و تحمل زنان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

همسرآزاری برخی رفتار تهاجمی، فیزیکی، جنسی، روانی و اقتصادی است که مردان علیه شریک زندگی­شان به­ کار می­برند. در رابطه­ زناشویی سوء رفتار با همسر مشکلی جدی است که تاثیر بسزایی بر سلامت جسمی و روانی خانواده می­گذارد. نیازی نیست که مرد حتما همسرش را کتک بزند، بلکه انجام برخی کارهای ساده‌ می‌تواند مرد را به داشتن رفتاری خشونت‌آمیز متهم کند. عوامل گوناگونی از جمله نوع جهان­بینی فرد، نحوه­ تربیت او، فقر فرهنگی، مسائل اقتصادی و… در همسرآزاری نقش دارند. خشونت از مُعضلاتی است، که اشکال گوناگونی دارد و مردان و زنان (تمامی گروه­ های سنی) گاه درگیر آن می­شوند.

خشونت خانوادگی اشاره به؛ همسرآزاری، زن­­آزاری، مردآزاری،  کودک­آزاری، سالمند آزاری و امثالهم دارد که در روابط زوج­ها رُخ می­دهد. تحمل خشونت برای برخی زنان تبدیل به نوعی عادت شده است. خشونت خانوادگی بخشی از تجربه بسیاری از زنان است. به­­ طور معمول خشونت خانوادگی یا زناشویی؛ یعنی همسرآزاری و زن آزاری یا به ­عبارت بهتر خشونت شوهر علیه همسر. ناهنجاری­های روابط زن و شوهر به ­لحاظ سطح فرهنگی و تربیتی خانوادگی حیات خانواده و جامعه را تهدید می­کند. یکی از مصادیق عینی آن، خشونت حانوادگی در ابعاد مختلف است.

معمولا مردان برای پیشبرد اهداف خود دست به خشونت می­زنند، و زنان نیز از ترس آبرو، آسیب روانی کودکان، یا وحشت در برابر خواسته­ های غیرمنطقی شوهران خود تسلیم می­شوند که این موضوع به بنیان خانواده آسیب­ های جدی وارد می­کند. خشونت علیه زنان در تمامی کشورهای جهان وجود دارد و مرزهای فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی، درآمدی و قومیتی را در نوریده است. مطالعات انجام شده حکایت از آن دارند که در کشورهای مختلف بیش از نیمی از زنان خشونت فیزیکی را تجربه کرده ­اند.

آسیب اجتماعی همسرآزاری اغلب به شکلی پنهانی در محیط بسته  خانه شکل می­گیرد و زمینه­ ساز عدم اطمینان و از هم گسیختگی و تخریب پایه­ های کانون خانواده را فراهم می­کند. قربانیان اصلی خشونت در محیط خانواده، در مرحله­ نخست، زنان و پس از آن کودکان و سالمندان و سرانجام خود مردان هستند، چون برای ابراز خشونت باید ابتدا آن را از منبعی تولید کرد، یعنی فرد خشمگین که شراره­ های خشم­اش دیگران را می­سوزاند خود نیز به واسطه­ آتش خشم درون رنج می­برد و آسیب می­بیند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

5 دیدگاه

  • سلام.کاملا این مقالتون به زندگی من مربوط میشه و زندگی فرزندم را هم در بر گرفته.واقعا عاجز شدم از هر راه حلی هم استفاده میکنم فقط برای چند روز اثر داره.ای کاش راه حل برخورد با این مشکل را هم ارایه میدادید.

    • با سلام به شما کاربر عزیز برای هر مشکلی نه تنها یک راه حل بلکه راه های زیادی وجود دارد. اگر هنوز مشکل ما حل نشده است به این علت است که نتوانسته ایم راه مناسبی برای آن پیدا کنیم. بهترین کار برای شما مطالعه و یادگیری مهارتهای مربوط به تحلیل رفتار متقابل است.

  • خدا میدونه چه زنان پاکدامنی را میشناسم که بخاطر اینکه از جانب شوهرانشون مورد همسرآزاری واقع شدند الان به راحتی آب خوردن به شوهرانشون خیانت میکنند و به خیال خودشون دارن تلافی میکنند.