روانشناسی

نقش ورزش در مداوای افسردگی

نقش ورزش در مداوای افسردگی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

نقش ورزش در مداوای افسردگی:

افسردگی به­­ عنوان یک بیماری روانی، اثر عمیقی بر خلق و خُو، میزان تحرک جسمی، رفتار خودآزارانه (منجر به خودکشی)، اختلالاتِ ­شناختی، فیزیولوژی و بی­‌نظمی‌های مربوط به زمان خواب را به­ دنبال داشته و در زمینه‌های فردی و اجتماعی، شخص را به انزوا می­‌کشاند و از فعالیت­ باز می­دارد و به سیری قهقرایی در روند رشد منتهی می­شود. شاید بتوان افسردگی را بحران زندگی دانست که تاثیری مستقیم بر حافظه و امور روزمره انسان دارد.

به ­هنگام استرس، واکنش­‌های شیمیایی زیادی در بدن رخ می­دهد. به‌­­واسطه‌ی این واکنش­ها؛ هورمون‌ها مواد سمی و زاید زیادی ترشح می­کنند که برآیند آن­ها منجر به تحریک سیستم «قلبی- عروقی» (بازخورد زیستی) و کاهش عملکرد دستگاه­ گوارش و در نهایت آمادگی متابولیسم (سوخت­ و ساز) بدن برای واکنش مناسب به عامل استرس‌زا می­شود.

درصورت عدم تخلیه‌ی به موقع، مواد زاید تولید شده در خون پخش و موجب تضعیف سیستم ایمنی و مستعد شدن جسم برای ابتلا به بیماری می­گردد. ورزش با فراهم ساختن امکان تخلیه­ یا سوخت ­و ساز مواد زاید (با قرار دادن بدن در وضعیت واکنش به استرس) به سلامت انسان کمک می­کند (برگرفته از کتاب روانشناسی ورزش نوشته افشین طباطبایی انتشارات آونگ).

در یکی از جالب­ترین تحقیقات کلینیکی مشخص شده که ورزش نه تنها در بهبود افسردگی بسیار موثر است، بلکه نقش شایانی در جلوگیری از بازگشت این بیماری دارد و با توقف انجام حرکات ورزشی، خطر بروز علایم اضطراب و افسردگی افزایش می­یابد. درحقیقت مهم نیست که افراد افسرده به چه میزان ورزش می­کنند، بلکه مهم این ا­ست که به­ طور مرتب و روزانه وقتی را به آن اختصاص دهند.

به بیمارانی که از افسردگی شدید رنج می­برند، توصیه نمی­شود استفاده از دارو را قطع کرده و تنها ورزش کنند، اما تاثیر ورزش بر آن­ها قابل ملاحظه می­باشد، به­طوری­ که اگر هر روز تمرینات ­بدنی انجام دهند، شانس بهبودی­­شان زیاد است. ورزش و فعالیت‌های جسمانی نقش موثری بر بهداشت­ روان دارد و در محدوده­‌ی اختلالات و مشکلات روان­شناختی می­تواند به­ عنوان یک روش موثر درمانی کاربرد داشته باشد (ورزش درمانی). با توجه به مضرات و عوارض جانبی استفاده از دارو و نیز کاهش وقت و هزینه، ورزش ­درمانی نسبت به برخی شیوه‌های روان­درمانی اهمیت ویژه‌­ای دارد.

می­توان گفت؛ ورزش نه تنها بر بهداشت­ روانی تاثیر مثبت دارد، بلکه بسیاری اوقات به ­­عنوان نوعی درمان نیز در رابطه با اختلالات روانی(به­­ ویژه طبِ رفتاری) مورد استفاده قرار می‌گیرد. به­ طورکلی کسانی که فعالیت­‌های جسمی و تمرینات ورزشی را انجام می­دهند دارای حواس جمع­تر، خستگی کمتر، نظم و انگیزه و اعتماد به­ نفس و بازدهی بیش­تری می­باشند.

نکته‌ی مهم این­­که افراد افسرده باید انرژی (کارمایه) کافی برای مقابله با بیماری­شان داشته باشند، یعنی در انجام فعالیت­‌های ورزشی حد اعتدال را رعایت کنند و از زیاده­ روی پرهیز نمایند. بهتر است این اشخاص با یک متخصص روان­شناسی ورزش مشاوره کنند، زیرا ورزش در صورتی برای سلامت روان موثر می­باشد که به طریق صحیح استفاده شود.

آشکارا افراد پس از انجام فعالیت­‌های جسمانی و تمرینات ورزشی نوعی تجربه­‌ی مثبت یا کیفیت بهتر در زندگی خود حس می‌کنند. این موارد تنها به ورزشکاران اختصاص ندارد، بلکه در مورد کسانی که گاهی ورزش می­کنند نیز صادق است. انجام هر نوع ورزشی از روی برنامه، قابلیت غلبه بر افسردگی را افزایش می­دهد. شاید بتوان گفت هرچه ورزش استقامتی­‌تر باشد، نقش بیش­تری در کاهش افسردگی ایفا می­کند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید