اجتماعی

نقش معلم‌ و مربی­‌

نقش معلم‌ و مربی­ - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

نقش معلم‌ و مربی­‌ :

یک مدرس، مربی، یا معلم خوب، زمانی، شاگرد و هنرجوی خوبی بوده و به استادان خود هنوز احترام می­گذارد. استاد باید طوری با هنرجویان برخورد کند، که هرکسی به­ راحتی و با احساس امنیت و تمایل به طرف او بیاید، بسیار متواضع و افتاده باشد و بتواند بیشترین احترام را به اطرافیان و شاگردان خود بگذارد، تا آنان نیز به سهم خود مبلغ و مبشر رفتارهای پسندیده باشند. او در عین جدی و قاطع بودن، به هیچ روی نباید خشن و عصبی باشد. مربی در سخت­ترین شرایط باید بر اعصابش مسلط بوده تا بتواند بهترین راه­‌حل‌ها را انتخاب نماید.

صبر و بردباری یک مربی و استاد باید از جمله خصوصیات اخلاقی و مثال زدنی او باشد. کسی که سال­‌ها مطالعه، پژوهش، تدریس، تمرین، و سختی­‌های زیادی را متحمل شده، بهتر از هرکسی می­داند که با حوصله و صبر، می­توان بر تمامی مشکلات پیروز شد. با تلاش و کوشش خستگی ­ناپذیر، می­توان آینده‌ای روشن و بهتر برای خود فراهم آورد.

با وجود همه‌ی گفته‌­های بالا، استاد – مربی در هر صورت سرمشق و یک الگوی کامل، برای دیگران و گروه خود می­باشد. مربی نه تنها باید از آخرین دست­آوردهای علمی و فنی اطلاع داشته باشد بلکه باید از اخبار و رویدادهای گوناگون به خوبی آگاه شود و آنان را در اختیار دانشجویان و هنرجویانش هم قرار دهد.

مربی‌ها و استادان، درحقیقت هنجارسازانی هستند که بدون حمایت و پشتوانه­‌ی مالی، تنها به همت خودشان به جنگ­ ناهنجاری­‌های اجتماع می­روند و وظیفه‌ی بالقوه­‌ی سالم­‌سازی اخلاقی در جامعه و به فعل درآوردن آن از عمق به سطح را برعهده دارند. آنان فقط وظیفه‌ی تدریس و آموزش کلاسیک را بر عهده ندارند، شخصیت اخلاقی و اجتماعی آنان سرمشق بسیاری از شاگردان‌شان خواهد بود. ازاینرو نقش تعیین کننده‌ای در تربیت اجتماعی افراد بازی می‌کنند.

مربی واقعی تنها وظیفه‌ی پرورش فنی و علمی شاگرد یا هنرجو را ندارد، او نسبت به امور اخلاقی و تربیتی هنرجویان، دانشجویان و… نیز حساس است، و با دقت، رفتار آنان را پی­گیری می­کند و سعی در رفع نواقص اخلاقی و تهذیب معنوی آنان نماید. درواقع مربی سعی می­کند از خود شخصیت انسانی و اجتماعی والا و ارزنده و بی­نقصی ارایه دهد. ولی متاسفانه خیلی­ از استادان و مربی‌ها صرفا از مرحله­‌ی مهارت فنی و حرف‌ه­ای نمی­توانند فراتر روند.

استاد و مربی نقشی محوری، زیربنایی و تعیین کننده در اذهان عمومی دارد. شعور، درک و بصیرت او نقش مهمی را در رشد و آموزش انواع رشته­‌ها ایفا می­کند. اخلاق و عقل، به عنوان دو عنصر اصلی و لازم برای پیشرفت، معرفی شده است. بسیار دیده شده که مربیان حتی در آموزش فنی و تخصصی رشته­ی خود، مشکلات زیادی دارند، چه رسد به بخش‌های دیگر. مربی‌های به نام در کسب دانش فنی، علمی، اخلاقی و روانی کوشا هستند.

مشکل از آن­جا بروز می­کند که استادان و مربی‌ها تعلیمات و آموزش در بُعد تخصصی خود را به نحو احسن هدف قرار داده و دیگر مفاهیم اخلاقی و انسانی را کنار گذاشته و یا به آن کم توجهی می­کنند. درصورتی که تربیت و پرورش نسل جوان تا حد زیادی در دستان آنان است و ایشان نقش تاثیرگذاری بر شاگردان و زیردستان دارند.

مطالعات نشان داده در بسیاری از اوقات نیازها و خلاهای روحی انسان با هوشیاری و راهنمایی‌های بزرگترهایی که در قامت استاد، مربی، معلم و… ظاهر می­شوند قابل برطرف شدن است. مربی و معلم به شکلی مستقیم با برآوردن نیازهای روانی و تقویت بخشیدن به مهارت‌های ذهنی هر شاگردی ارتباط دارد. استاد و مربی علاوه بر نظارت مستقیم بر هنرجویان، مسوولیت زیادی برای یاری رساندن به آنان برای برآورده شدن نیازها و یافتن حوزه­ی نیروی مطلوب با افزایش نیروی روانی تا نقطه­‌ای مطلوب بر عهده دارد.

مربی و معلم و استاد باید به نقطه نظرات و نگرش‌های هنرجویان و شاگردان و دانشجویان در رابطه با عملکردشان گوش دهد. از آن­ها بخواهد اهداف مهمی که به آن متعهد شده‌­اند را مرور کرده و در صورت تمایل تغییر دهند. زمانی که هنرجو عملکردی ضعیف به نمایش می‌گذارد مربی بررسی کند چه موانعی سد راه اوست؟ آیا می­تواند به او کمک کند؟ افراد متعهد تمایل دارند تا شکست‌ها و ناکامی‌های­شان را به ­­عنوان فرصت‌های آموزنده‌­ای تلقی نمایند. اما افراد ضعیف که نسبت به تعهد­شان ایمان ندارند، ناکامی‌ها را دلیلی برای دست کشیدن از آرزوهای‌شان می­دانند؟

مربی و استاد باید جلوی رفتارهای نامطلوبی مثل: تقلب، ابراز خصومت یا حسادت نسبت به دیگر اعضا، فراموش کردن مهارت‌ها و… را با درایت بگیرد، و این وظیفه­‌ای است که از آنان انتظار می­رود، تا به‌­عنوان اهداف انسانی به آن دست یابند. تغییر نگرش‌ها، احساسات، ادراک­ و رفتارهای دیگران به ­خاطر چگونگی توفیق؛ همان چیزی است که مدرس بودن و مربی­گری موثر با آن سروکار دارد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید