روانشناسی

نظارت صحیح بر ذهن

نظارت صحیح بر ذهن - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

اتفاقی که معمولا در ذهن هر انسانی می­ افتد، نقب به­ گذشته یا پرواز به آینده است؛ که هر دو انرژی و پتانسیل ناب ذهن را زایل و نابود می‌کنند، این کُنش­ ها ریشه­ بسیاری از  اضطراب­ ها و نگرانی­‌های انسان هم هست. با مدیریت و نظارت و ایجاد الگوهای صحیح ذهنی می­‌توان جلوی سفر در خاطرات گذشته و مرور تلخی­‌ها و دردها و شکست­‌ها و ناکامی­‌ها را گرفت، و به­ نوعی از سقوط به­ عمق پریشانی جلوگیری کرد. باور داشتن به این­که گذشته قابل برگشت و ترمیم نیست، انرژی آن تمام شده و دیگر فاقد پتانسیل می­‌باشد، فرمول زیربنایی حل بسیاری از مشکلات روانی انسان می­‌باشد.

با مدیریت صحیح ذهن می­‌توانیم انرژی زنده و تپنده­ زمان حال را با توجه و عبرت از تجارب گذشته­ ای که داشته­ ایم و درس گرفتن از آن به­ گونه­‌ای ارزشمند مصرف کنیم و از فیلتر زمان حال چراغ آینده ­ای درخشان را روشن سازیم.

درباره­ آینده هم وضع تقریبا بر همین منوال است. هنوز انرژی وقایع زمان آینده حاصل نشده، نطفه­ آن بسته نشده، سرنوشت آن معلوم نیست، رقم نخورده است، پس اگر برای رویدادهای آینده دست به تخیل بزنیم، تصویرسازی­‌های بیهوده و خیال­ پردازی کنیم، دراصل، به ­واسطه­ تولید انرژی کاذب و مخرب، سبب نگرانی، اضطراب، دلشوره و…  می­‌شود. یعنی بریدن ما از واقعیت، اختلال درست کردن برای خودمان است. دو عنصر گذشته و آینده و عدم مدیریت آن­ها، انرژی زنده و تپنده و حیاتی زمان حال، که سرمایه­ اصلی ما در آن موجود است را مورد حمله قرار می­‌دهند و ارتباط واقعی ما با محیط اطراف را دچار اختلال و آشفتگی می­‌کنند.

ما انسان­‌ها به احساسات نیاز داریم و نمی­‌توانیم بدون احساسات و فقط با عقل و منطق زندگی کنیم. یکی از روش­‌های مدیریت احساسات این است که جلوی گسترش افکار منفی و مخربی که ذهن را آلوده می­‌کنند و به ما آسیب می­­‌رسانند را بگیریم. آموزش مثبت­ نگری و خوش­ بینی بسیار پُر اهمیت است (در موارد زیادی ورزش راه درست و روشنی به سوی مثبت­ اندیشی دارد). هرچه اجازه­ ورود، حضور و رشد افکار منفی در ذهن را بدهیم و به دنبالش رفتارهای نادرست انجام دهیم، عمیق­تر تحت­ تاثیر قرار می­‌گیریم. افکار منفی و رفتارهای ناشی از آن­‌ها را باید آگاهانه با افکار و رفتارهای مثبت جایگزین نماییم. پیشنهاد این است که به زندگی مانند یک ورزشکار تازه ­کار نگاه کنیم که یادگیری برای او پایانی ندارد.

باید در هر اتفاق و رویدادی به ­دنبال معنی­ اش بود

باید احساسات مثبت بیش­تری در زندگی­‌مان به­­ وجود آوریم تا احساسات منفی را کاهش دهیم. کجا می­‌توانیم لحظات مثبت را تجربه کنیم؟ در باشگاه، در میدان ورزش، هنگام تماشای یک مسابقه؛ به ­طورکلی هر رویدادی که مربوط به ورزش باشد، مستقیم و غیرمستقیم سرشار از بار مثبت و نیرویی حیات بخش است.

بهترین کار برای این موضوع ورزش کردن است. وقتی ورزش می­‌کنیم همه­ هوش و حواس­مان شش ­­دانگ، متوجه تمرین و بازی است، یعنی مجبوریم ناخودآگاه در زمان حال، باقی بمانیم و تمام انرژی ذهن خود را معطوف کاری کنیم که مشغول انجام­ اش هستیم. از منفی­ بافی­‌های بیهوده­ آینده و یا حسرت­‌های بی­‌ارزش گذشته رها خواهیم بود.

ورزش راه­ حلی لازم برای جلوگیری از منفی­ بافی است

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید