اجتماعی

معاشرت با صالحان

معاشرت با صالحان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

معاشرت با صالحان :

معاشرت با صالحان امر مهمی است که در روند تربیتی و اصلاح انسان نقش بسیار ویژه‌ای دارد. این‌که ما با چه کسانی رفت و آمد کنیم، با چه افرادی نشست و برخاست کنیم، در محضر چه اشخاصی می‌رویم و می‌آییم و از مجالست و مجاورت آن‌‌‌ها بهره می‌بریم، و در این راه چه بهره‌ای از دیدن اعمال و کردار و گفتار و رفتار این افراد می‌بریم، و چه درسی می‌گیریم و چه چیزی حاصل ما می‌شود، موضوعی حائز اهمیتی است.

انسان‌ها اساسا از رفتار دیگران الگوبرداری و تقلید می‌کنند. از قدیم می‌گفتند با بزرگان باید نشست و برخاست کرد تا خوی بزرگان در ما تاثیر بگذارد. معاشرت با صالحان و خوبان و مصلحان از یک طرف به رفع رذایل اخلاقی انسان کمک می‌کند، و از طرفی دیگر هم به بارور کردن و بالا بردن فضایل اخلاقی می‌انجامد.

وقتی انسان در جوار یک مربی دارای مکارم اخلاقی که از تبار مصلحان و بزرگان است قرار بگیرد و در محضرش تلمذ و شاگردی کند، قطعا فضایل اخلاقی برجسته‌ی او را کسب می‌کند. از آن جایی که انسان تابع یک سری عادات ذهنی است، اگر عادات ذهنی‌‌مان را به واسطه‌ی رفت و آمد و نشست برخاست از افرادی کسب کنیم که فاقد اصول ارزش‌های اخلاقی باشند، قدر مسلم رفتارهای ناپسند آنان در ما تاثیر خواهد گذاشت. در قبالش اگر در کنار افرادی باشیم که تهذیب اخلاقی و تزکیه نفس داشته و دارای صفات پسندیده و برجسته‌ای باشند، خو و خصلت آن‌ها روی ما تاثیر مثبت و سازنده می‌گذارد.

منظور از چنین معاشرت‌های اخلاقی، روابطی غیر از نقش معلم و شاگردی است، نقش دیگری که به‌عنوان نقش مربی از آن یاد می‌کنیم. همه‌ی ما نیاز داریم در کنار و جوار انسان‌های بزرگی کار و زندگی کنیم، تا بتوانیم از هاله‌ی انرژی آن‌ها، از منبع لایزال انرژی مثبت درون‌شان که از خود ساطع می‌کنند بهره ببریم.

فیض بردن از کمالات بزرگان و صالحان ما را به سمت فضایل اخلاقی هدایت می‌کند. به بیان ساده؛ انسان دارای رذایل اخلاقی است، و به خاطر این که برخی از این رذایل اخلاقی ممکن است در ناخودآگاه ذهن‌مان عادت شده باشند باید به نحوی اقدام به تغییر آن‌ها کنیم.

مثل همان خاری که مولوی اشاره می‌کند که بر سر راه سبز شده بود و خارکن اقدام به کندنش نمی‌کرد تا خار بزرگتر شد و خارکن پیرتر. خارهای که بر سر راه زندگی‌مان سبز شده‌‌اند، رذالت‌های اخلاقی، را باید برکنیم و یکی از راه‌های مفید، هم‌نشینی با خوبان و بزرگان است. در جوار بزرگان می‌توان بزرگ شد و خود را به سمت اصلاح و درستی کشاند.

مصلحان کسانی هستند که سیمای ظاهرشان, خصوصیات اخلاقی‌شان, خوی رفتار و خصلت‌های عمومی‌شان نسبت به افراد دیگر برتر است. برتری‌های اخلاقی ویژه‌ای نسبت به بسیاری از آدم‌های دور و بر ما دارند که این‌ها خود باعث می‌شود که بتوانیم از آنان کسب فیض کنیم.

مصلحان همچون سرچشمه‌ای منبع خیر و نور هستند که در راه کسب فضیلت‌های اخلاقی می‌توانیم با الگوبرداری از ایشان خودمان را اصلاح نماییم، چه در رابطه با؛ مسایل مثبت‌اندیشی، مهار خشم، ادب اجتماعی، سخن گفتن، روابط عمومی، و دیگر مسایلی که سازوکار یا مناسبت‌های پیچیده اجتماعی ما انسان‌ها است. معاشرت و مجالست با مصلحان و بزرگان امری واجب و مثبت در مسیر تربیت انسان به حساب می‌آید.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید