اجتماعی

مشكل و بدبختي

مشكل و بدبختي - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

مشكل و بدبختي :

گاهي وقت‌ها چنين به‌ نظر مي‌رسد كه همه‌ چيز سخت، عذاب‌آور و غیرقابل تحمل است؛ انگار هرچه مشكل و بدبختي در دنيا وجود دارد، متعلق به‌ ماست و هيچ راه‌حلي هم براي­شان پيدا نمي‌شود و با وجودی ­که نمی­دانیم چه­ کسی مقصر است، باز هم گناه همه ‌چيز را به­ گردن اين و آن مي‌اندازيم. در این شرایط معلوم است که ترس، اضطراب و دلتنگي نصيب‌مان مي­شود و آخرکار هم راه به­ جايي نمي‌بريم.

نمی­شود همه چیز را گردن این­ و آن انداخت. خیلی از اتفاقات یک تصادف است. اگرها، شانس، سرنوشت، عقل خودمان یا هرچه که بخواهید اسمش را بگذارید. همه چیز تابع شعور ما نیست. نباید برای ناخوشی­ ها؛ گرفتاری‌ها و احساس نارضایتی کردن از زندگی، آویزان هم­دیگر باشیم يا دیگران را مقصر بدانیم. ما نمی­توانیم خیلی از رویدادها یا وقایع را تغییر دهیم؛ ولی قابلیت انعطاف­ و تحمل شرایط پیش آمده در هر اتفاق ناخواسته را داریم. نمي‌دانيم چه اتفاقات وحشتناكي ممكن است روي دهد. گویی قربانيان درمانده‌اي هستيم كه در دنياي ناعادلانه­، بي‌رحم و سرشار از ظلم و تهي از عشق به­ سر مي‌بريم.

اگر خُوي ما عيب‌جويي از ديگران باشد، و هرجا که برويم فقط بدي‌ها و نواقص را ببينيم و ناخودآگاه نکات منفي را بزرگ ­كنیم و از كاه، كوه ­بسازیم؛ یعنی منفي‌نگري ملكه­ ذهن‌مان است. اما اگر عادت­ كنيم خوبي­‌ها را ببينيم، و تنها نيكي­، زيبايي­، رفتارهاي شايسته و پسنديده­ هر رويدادي به ­چشم­‌مان بیايد، یعنی مثبت­‌نگري ملكه­­ ذهن­ می­باشد؛ و هم­چنین به ­مرور حرف‌هاي­ خوب، كلمه‌هاي ­زيبا و تحسين‌كننده، ورد زبان­مان مي­گردد و  ناخودآگاه روي اطرافيان­­ هم تاثير مثبت و سازنده مي­گذاريم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه

  • شاید اوایلش مشکل و یا حتی ناممکن باشه ولی با صبر و تمرین می توانیم ذهنی سرشار از انرژی های خوب و مثبت داشته باشیم .