خانواده

سازگاری بین زن و شوهر

سازگاری بین زن و شوهر - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

«اغلب زن و شوهرها از درمیان گذاشتن احساسات درونی خود با همسرشان واهمه دارند، یا این­کار را نوعی نقطه ضعف خود به حساب می­‌آورند. درحالی­که چگونه ممکن است دو نفر به صمیمیت برسند با وجودی­که از مراجعه به درون خود هراسان هستند؟ به همین دلیل بیشتر زوج­ها به روابطی سطحی، اکتفا می‌­کنند و در این شرایط با وزش خفیف­ترین بادها و طوفان­ها زندگی مشترک­شان از هم می­‌پاشد.» (معجزه صمیمیت- جلد۲- زهره اسماعیل بیگی و حمیدرضا غلامرضایی- ص۱۸۷).

برخی معتقدند كه هر کسی باید تلاش كند تا از همسرش فرد بهتری بسازد، درصورتی كه طبق تئوری انتخاب ما فقط مسئول اعمال خودمان هستیم و نهایت كاری كه از عهده ما برمی­آید، این است كه از خودمان فرد بهتری بسازیم. بسیاری از زن و شوهرها به­ دنبال عوض کردن اخلاق و رفتار همسرشان هستند، و سال­ها در این مسیر تلاش می­‌کنند. بگذار ازدواج کنیم «من آدمش مي‌‌کنم». ممکن است این فکر در طرف مقابل هم باشد. امکان دارد با ازدواج، همسازی و سازگاری بین زن و شوهر بیشتر شود، عواطف و احساسات همسوتر از قبل شود، ولی در هر صورت براساس مشاهدات و پژوهش‌­ها هیچ­کدام از طرفین بعد از ازدواج نتوانسته‌­اند همسرشان را مطابق سلیقه خود تغییر دهند، مگر خود همسر شخصا بخواهد.

هر زن و شوهری در طول زندگی زناشوئی خود دچار بحران زودگذر می­شود. اغلب اختلافات جزئی و کلی در خانواده‌­ها امری طبیعی است، که اگر اصلاً بروز نکند ناراحتی‌­های دوطرف انباشته و متراکم شده و یک­باره مثل آتش­فشان فوران می‌­کند، که در آن صورت دیگر آشتی مشکل یا غیرممکن است. یک تـصور غـلط در مورد اختلافات زناشویی این است که صـلح و آرامش طبیعی بوده اما اختلافات و ناسازگاری‌­ها غیرطبیعی. درصورتی که هرگاه دو نفر با یکدیگر در ارتباط باشند، بروز اختلافات طبیعی و اجتناب ناپذیر خواهد بود، که دلایل مختلفی دارد:

* ناتوانی در اظهار عقیده و احساسات

* اختلاف عقیده و تعصب بی­‌جا

* اختلافات لاینـحل گذشته

* ناتوانی در انجام وظایف

* نزاع در تصمیم‌­گیری

* اختلاف بر سر نقش

این باور كه افرادی كه خیلی باهم تفاوت دارند و حتی متضاد هستند، جذب هم می‌­شوند و می­‌توانند یکدیگر را تكمیل كنند و یا هر شخصی جذب تیپ شخصیتی متضاد خود می‌­شود، از بنیان غلط است و دلیلی بر سازگاری بین زن و شوهر نیست. پژوهش­های دانشمندان نشان داده كه زن و شوهرهایی كه از دو تیپ شخصیتی متضاد هستند، نه فقط نمی‌­توانند یكدیگر را تحمل كنند، بلكه دائما باهم درگیر می‌­شوند. بسیاری از زوج­ها فراموش می‌­کنند که همسرشان از جنس دیگری بوده و برخی توقعات و انتظارات از او باید متفاوت باشد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید