اجتماعی

زندگی در گذر زمان

زندگی در گذر زمان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

زندگی در گذر زمان

به کجا می‌خواهیم برسیم، چه آرزوهایی داریم، معنی موفقیت و خوشبختی برای ما چیست؟ آیا خود را قربانی شرایط روزگار و سرنوشت می‌دانید، کار و زندگی سختی برای‌تان رقم خورده است، و یا مدام افسوس وضعیت زندگی دارید؟ آیا می‌توانیم با هوشیاری و ذکاوت بیشتر وضعیت زندگی خودمان را تغییر دهیم؟

ممکن است، در هر سن و سالی که هستیم، برای‌مان اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهد که ما را دچار کوهی از مشکلات و گرفتاری کند. گرچه در خیلی موارد نمی‌توانیم جلوی وقوع بعضی اتفاقات را بگیریم، ولی شاید بتوانیم با واکنش و عکس‌العملی به‌جا و مناسب در مسیر صحیح حرکت کنیم. منظورم این است که مهم نیست چه اتفاقاتی با چه حجمی و از چه نوعی رخ دهد، بلکه مهم نوع برخورد و نگاه ما به آن مشکلات است.

اگر زندگی مثل یک بازی کامپیوتری بود و هر وقت اشتباه و خطایی انجام می‌دادیم این امکان وجود داشت که دوباره از اول شروع کنیم، حتما هر بار بهتر از قبل زندگی می‌کردیم چون خطاهای محتمل را می‌شناختیم. برای همین برخی از افراد سراغ فالگیرها و رمال‌ها و پیشگوها می‌روند.

ولی متاسفانه زندگی مثل بازی کامپیوتری نیست، و دکمه بازگشت و ریست ندارد. ما تنها فرصت یک بار زندگی کردن را داریم و شانس دوباره‌ای وجود ندارد. زندگی تمرین بازی در صحنه تئاتر نیست تا کارگردان با تمرینات و گوشزدهای مکرر خطاها و نواقص ما را اصلاح کند تا بتوانیم بازی بهتری ارائه دهیم.

کارگردان زندگی خود ما هستیم، آن هم در محدوده زمانی که در اختیار داریم

زمان و گذر عمر دارای قدرت زیادی هستند و بسیاری از مولفه‌های زندگی ما دستخوش گذر زمان تغییر می‌کنند. در صحنه زندگی همه چیز در اختیار گذر زمان است. و نکته جالب این که شتاب گذر زمان برای همه انسان ها یکسان است.

مسئله مهم این است که هر یک از ما چقدر اعتماد به‌نفس و توانایی داریم تا از زندگی و زمانی که به ما هدیه داده شده بهترین بهره و استفاده را ببریم. پژوهشگران در بررسی و مطالعه زندگی افراد مختلف پی‌برده‌اند که نوع بشر به‌طور عام عادات بهره‌وری زیادی از توانایی‌ها، قابلیت‌ها، داشته‌ها، اطرافیان، شرایط موجود زمان و غیره را دارد. درحقیقت هر انسانی از تکنیک‌های خاصی برای بهره‌وری و استفاده بهینه از داشته‌هایش، به‌کار می‌برد.

اکثر مردم بیش از حد به گذشته و به آنچه با آن آشنا هستند، عادات، می‌چسبند و فرصت‌هایی که درست در مقابل آنها قرار می‌گیرد را از دست می‌دهند‌. درها ممکن است بسته شوند اما همواره تعدادی نامحدود و بی‌شماری درهای دیگری نیز هست. یا بهتر بگوییم فرصت های جدید.

جهان پر از فرصت‌ها است اگر فقط بتوانیم آنها را ببینیم. قدرتِ بی‌نهایت‌، بی‌حد و حصر و بدون اندازه‌ای را بدست خواهیم آورد. بنابراین امکان داشتن هر چیزی بدون اندازه و بدون حد و حصر است‌. در زندگی و روابط  شکست‌ها و خسارات زیادی وجود دارد مانند از دست دادن پول، از دست دادن کار، از دست دادن همسر و… بسیاری از اتفاقات ناخوشایند دیگر.

اگر وضع ما چنین است حتما کارهایی را اشتباه انجام می‌دهیم، درنتیجه اگر بتوانیم کارهای اشتباه را شناسایی کرده و به‌جایشان اعمال درست انجام دهیم، به‌طور حتم نتایج درخشانی کسب خواهیم کرد و زندگی‌مان متحول خواهد شد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید