خانواده

ریشه دعواهای زن و شوهر

ریشه دعواهای زن و شوهر دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

خانواده اولین نهاد اجتماعی است و ازدواج به ­عنوان یکی از مهم­ترین رسوم اجتماعی برای دست­یابی و تقویت نیازهای عاطفی، غریزی و امنیتی همواره مورد توجه بشر بوده است. ازدواج رابطه ­ای انسانی، پیچیده، ظریف و پویا می­باشد که از ویژگی­ های خاصی برخوردار است، که درصورت وجود محیطی سالم و سازنده، روابط گرم و صمیمی بین زن و مرد، کانون خانواده پیشرفت و ارتقا بهداشت روانی جامعه را فراهم می­سازد.

هرچه محیط خانواده سالم­تر و امن­ تر باشد به ­همان اندازه روحیه­ اعضای آن مثبت­تر خواهد بود. این تاثیر و کیفیت مطلوب به­ طور مستقیم به جامعه هم منتقل می­شود، چون هر فرد انرژی درونی خود را در روابط اجتماعی ­اش وارد می­کند و جامعه هم از افراد مختلف تشکیل شده، یعنی پتانسیل اجتماعی هر جامعه­ ای برآمده از متن خانواده­ هاست. پس محیط نامساعد و ناهنجار خانواده نیز تاثیری نامطلوب و تخریبی بر اخلاق اعضا و در نهایت بر اجتماع می­گذارد.

برآور­د کردن نیازهای: عاطفی – احساسی – اجتماعی – غریزی هر انسانی ابتدا در محیط خانواده صورت می­گیرد. تعامل و دلبستگی افراد خانواده با یکدیگر نیرو و پتانسیل شگرفی ایجاد می­کند که زمینه­ ساز بسیاری کارهای مثبت دیگر است، و عدم چنین روابطی از ضعف ساختار خانواده نشات می­گیرد که به گسترش ناهنجاری­ و بزه­کاری در جامعه دامن می­زند. اختلاف ­نظر و آرا در هر جمعی امری طبیعی است. در نهاد خانواده به­ خاطر منافع مشترک اعضا به­ خصوص زن و مرد، که بنیان خانواده بر دوش آنان است، تضاد و اختلاف ­نظر نباید بار تخریبی به خود بگیرند، بلکه از پتانسیل موجود در تضارب آرا باید در جهت پیشبرد اهداف خانواده بهره برد.

بسیاری از اختلافات و مشکلات خانواده­ ها در اثر سوء­تفاهم، سوء­تعبیر و عدم درک متقابل پا می­گیرد. برخی از اختلافات جزیی و فکری این چنینی، پای مسائل عدیده­ ای دیگری از جمله: غیبت – تهمت – تکبر- حسادت و امثالهم را به خانواده باز می­کند، که تداوم هر یک از آن­ها به احساسات تخریبی و منفی می­ انجامد. اختلافات خانوادگی که از عدم درک و فهم نظرات یکدیگر حاصل می­گردد، سبب رشد بدبینی و منفی­ نگری و کینه و نفرت و انتقام می­گردد. انرژی موجود در کدروت، کینه، نفرت، عدم شفافیت، دروغ و ریا… خود زمینه­ ساز بروز اختلافات تازه­ دیگری می­باشند.

به طور معمول اختلافات بین زن و شوهر در سطح روابط آن دو نفر محدود نمی­ماند، بلکه امواج حاصله ­اش دیگر اعضا را نیز در برمی­گیرد و مثل یک سونامی به کل پیکره­ خانواده آسیب می­رساند. در مواردی هم به خانواده­ های دو طرف سرایت می­کند، همچون شعله­ کبریت که در انبار کاهی بیفتد. اعضای خانواده را می­توان به سرنشینان یک قایق تشبیه کرد، اگر آسیبی به قایق برسد، خطر غرق شدن همه را تهدید می­کند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید