روزنامه

روزنامه: نقش دین در خوشبختی

روزنامه: نقش دین در خوشبختی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

روزنامه: نقش دین در خوشبختی

این یادداشت افشین طباطبایی در صفحه ۸ روزنامه نسل فردا در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ به چاپ رسیده است.

IMG_1319

نقش دین در خوشبختی
نویسنده : افشین طباطبایی
معارف وحی و آموزه‌های دینی، پدید آورنده‌ نگاه درست به هستی و ارمغان‌آور الگوهای آسمانی است. استعداد و ظرفیت افراد در بهره‌گیری از این منبع سعادت، به سان مشعل‌های شعله‌ور و فروزانی است که آدمی را به سر منزل مقصود هدایت می‌کند.
دین، هدیه‌ای الهی است که آرامش خاطر و آسایش وجود تمامی پیروان و شیفتگان را در دوری از نگون‌بختی و بدبختی فراهم می‌سازد و راه روشن خوشبختی را فراروی پیروان می‌گشاید.
صبر و تحمل در برابر تلخی‌ها و ناراحتی‌های دوران زندگی، رمز موفقیت و خوشبختی است؛ استقامت در مسیر سعادت، آن‌گاه استمرار دارد که طالب خوشبختی، در سایه‌ ایمان، روح و روان خویش را به صبر و تحمل عادت دهد. انسانی که به چیدن گل زیبا و خوش‌بویی عشق می‌ورزد، باید طاقت خارهای اطراف گل را هم داشته باشد تا بتواند به خواسته‌ والای خود برسد و این همه در شرایطی است که بداند هیچ پناهی در برابر حوادث ناگوار روزگار، مطمئن‌تر از خدای مهربان نیست.
انسان متوکل، ضمن تلاش و تکاپو، با دیدی فراتر از چشمان ظاهری، کارهای خود را به‌دست کارساز آفرینش می‌سپارد و با نشاط روحی و قوت قلب، گام در راه سعادت می‌گذارد
تهذیب نفس در رهایی انسان از اسارت ذلت‌بار عناصر ناپاک وجودش؛ غبارروبی ضریح وجود از دلبستگی‌های پوچ و بی‌محتواست. پاک کردن آینه‌ نفس از وابستگی‌های دنیوی؛ جوشش زلال عشق و معرفت بر صفحه‌ دل و دیده، زمینه‌ساز رویش نهال خوشبختی است.
پیامبراکرم (ص) فرموده‌اند که «مشکل را کتمان کنید تا روزیتان زیاد شود». همواره سعی‌کنیم با دوربین ذهنمان، زیبایی‌ها را ببینیم و صحنه‌های جذاب زندگی را شکار کنیم؛ از مهربانی‌ها و عطوفت‌ها بگوییم و شاکر خدای مهربان باشیم تا برکات و نعمات الهی برای ما گسترده شود.
قرآن مجید می‌فرماید: «به‌درستی او است که می‌خنداند و می‌گریاند». انسان‌هایی که با یک ارتباط عاشقانه و عارفانه و با توکل به خالق هستی در مسیر زندگی تلاش می کنند، همواره مورد حمایت حضرت حق‌تعالی قرار می‌گیرند و به آرامشی عمیق دست می‌یابند. ساختن یک زندگی ایده‌آل بدون خدا ممکن نیست و انسان‌هایی که به‌دنبال شیرینی و حلاوت در زندگی می‌گردند، باید یاد خدا را در متن زندگیشان جاری کرده، هر تفکر و اقدامی را بر مبنای اطاعت او قرار دهند، تا شادی و نشاط حقیقی نصیبشان شود. خداوند به انسان‌هایی که او را اطاعت می‌کنند، وعده یاری و حمایت داده و فرموده است که «به درستی خداوند حمایت کننده‌ انسان‌هایی است که به او ایمان آورده‌اند».
باید گفت که داشته‌های بشری و رویاها، هنگامی می‌توانند انسان را به خوشبختی برسانند که در راه الهی- انسانی به‌کار گرفته شوند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید