اجتماعی

رسم و رسوم‌های قدیمی و تزریق شادی به مردم

‌رسم و رسوم‌های قدیمی و تزریق شادی به مردم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

رسم و رسوم‌های قدیمی و تزریق شادی به مردم

‌ آیین‌ها و رسوم سنتی خوبی در جامعه ما وجود دارد که به بسط و گسترش و تقویت روحیه نشاط و شادی کمک می‌کند هر چند شاهدیم در دهه‌های اخیر با پیشرفت ابزارهای تکنولوژیکی، این رسوم و آیین‌ها اغلب کنار گذاشته شده است.
شابد یکی از دلایل کمرنگ شدن شادی و خوشحالی مردم گذار از سنت به مدرنیته باشذ، بسیاری از آداب و سنن قدیمی شادی را به جمع خانواده‌ها تزریق و بهانه‌ای برای دور هم بودن و صمیمی شدن را ایجاد می‌کرد که از آن جمله می‌توان به جشن‌ها و میهمانی‌هایی اشاره کرد که چند روز به طول می‌انجامید.
‌جشن عروسی زوج‌ها در گذشته ‌یکی از این سنت‌ها بود. در این مراسم، اقوام و بستگان از راه‌های دور نزذیک گرد هم جمع آمده و برای تدارک کارهای این میهمانی آستین‌ها را بالا می‌زدند یعنی ازدواج‌های سنتی فضایی پر نشاط و شادی بخشی را به وجود می‌آورد در حالی که امروز شاهدیم همه این رسوم‌ کنار گذاشته شده است.
امروزه بیشتر مردم جشن‌ها‌ی خود را در مراکز و سالن‌هایی برپا می‌کنند که میهمانان تنها چند ساعتی در آنجا نزد هم هستند در حالی که خرید لوازم و فراهم کردن ملزومات یک سفره عقد در گذشته شادی مضاعفی را برای اطرافیان به دنبال داشت.
‌در دنیای امروز همه چیز سفارشی شده و لایه‌ای از سنت به جا مانده و عمق آن از بین رفته است، در مراسم و میهمانی‌های گذشته نظیر حنابندان و پاگشا، زنان و مردان دور هم جمع می‌شدند، غذا طبخ می‌کردند شادی می‌کردند و… در کنار آن علاوه بر تقویت ارتباطات اجتماعی و مناسبات اخلاقی، کدورت‌ها هم از بین می‌رفت در حالی که آن چه امروز جایگزین آن شده، سفارش غذای آماده از بیرون است.
مدرنیته به عاملی برای دور شدن افراد از یکدیگر تبدیل شده و فرصت‌های زیادی از خندیدن، شادی و تفریح را از افراد گرفته است. برای رفع این مشکل و ترویج شادی و نشاط میان مردم باید دوباره به گذشته بازگشت تا جایی که لازم است به سراغ برخی بازی‌های سنتی رفت که از فرهنگ ما حذف شده و بازی‌های رایانه‌ای جایگزین آنها شده‌اند. با به روز کردن بازی‌های سنتی می‌توان نشاط زیادی به مراتب بیش از نشاط ناشی از بازی‌های رایانه‌ای دریافت کرد.
در گذشته خانواده‌ها و فرزندان آنها در اوقات فراغت به روستا نزد اقوام خود می‌رفتند در حالی که امروز با فرستادن بچه‌ها به انواع کلاس‌ها نظیر زبان، موسیقی و کنکور، مانعی برای ارتباط بیشتر آنها با اقوام و برخورداری از طبیعت شده‌ایم . برای داشتن جامعه‌ای شاد یا باید از جوامع دیگر الگو برداری و از انرژی لحظه‌ها استفاده شود و یا باید سنت‌ها و آیین‌های گذشته را به روز رسانی کرد مثل غذاهای سنتی که ۲۰۰ سال پیش در ظرف‌های مسی و گلی طبخ می‌شد، امروز به گونه‌ای فرآوری شده پخت می‌شود.
اکنون هر استان و شهرستانی غذاهای محلی خود را داراست هر چند شیوه طبخ آنها تغییر کرده اما ماهیت این غذاها تغییر تکرده است. مردم همواره در این زمینه دولت را مسئول می‌دانند در حالی که در گذشته مردم با وجود امکانات کم از ظرفیت‌های موجود برای شاد بودن و لذت بردن از لحظات بهره‌مند می‌شدند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید