اجتماعی

رابطه­ بی­ حجابی با تجاوز به زنان

 

 

 

«رابطه­ بی­ حجابی با تجاوز به زنان»

 

 

 

 

 

 

 

 

 ارتباطات اجتماعی مثل دو کفه­ ترازو است، که برای حفظ تعادل باید وزن هر دو طرف یک اندازه باشد. ولی چون تعابیر افراد جامعه از هنجارها، سمبل­ ها و نمادهای اجتماعی متفاوت است

 درنتیجه تعادل کفه ­های ترازو، یعنی روابط انسان­ها با نمادها، سمبل­ ها و… در فضای پدیدارشناختی معنا پیدا می­کند، به عنوان مثال؛ حجاب کم خانم­ها در فضای شهری شاید امری عادی باشد، ولی در شهرهای­ کوچک و روستاها ممکن است شخص یا اشخاصی این­گونه برداشت کنند که زنان بدحجاب تمایل به ارتباط نامشروع دارند.

در بیش­تر شهرهای کوچک روابط زن و مرد دارای حریم­ های زیادی­ است، از طرفی کاملا وارد فضای جدید شهری نشده و خلق و خوی شهرهای بزرگ هم در آن­جا حاکم نیست، و از سویی دیگر سنت­ های روستایی نیز از بین­ رفته و بسیاری از باورهای قدیمی پاسخگوی نیازهای اجتماعی جوانان نمی­باشد، ازاین­رو هنجارشکنی و حوادث ناگواری همچون تعرض به زنان؛ گاه ها اتفاق می­افتد.

 

 

 

 

 

 

 افشین طباطبایی در مقاله رابطه بی حجابی با تجاوز به زنان

 

 

 

 

 شاید بتوان نتیجه­ گیری کرد:                         

 

 

 

«در فضاهای فرهنگی مختلف معانی متفاوتی از وزن و اعتبارات سمبلی وجود دارد»

 

 

 

 

از نظر جامعه­ شناسی؛ در اجتماعاتی که مرتبه­ فرهنگی پایین­ تری قرار دارند، پدیده­ هایی همچون بدحجابی و رفتار نامناسب یک زن، ممکن است باعث تحریک متجاوزان بشوند، چرا که سطح فرهنگی و شرایط اجتماعی قادر به پذیرش آن نیست. 

 

 

 

   البته شاید عواملی از جمله؛ بیکاری، میزان ناسازگاری میان زن و مرد، شکاف بین نسل­ ها، ورود به دنیای ارتباطات و تکنولوژی و… نه تنها در اجتماعی شدن افراد موثر بوده بلکه در وقوع چنین حوادثی نیز تاثیرگذار باشد.

 

 

 

«وقتی انسان در استرس و فشار باشد دارای تعادل فکری نخواهد بود»

 

 

 

 متاسفانه هماهنگی میان نهادهای اجتماعی وجود ندارد، خانواده­ ها فرزندان را به روش خود و مراکز آموزشی به گونه­ ای دیگر تربیت می­کنند. به بیانی روشن­ تر افراد زیادی از کودکی با تضاد و دوگانگی رفتار، در جامعه رشد می­کنند، که همین امر موجب سردرگمی هنجاری خیلی­ ها می­شود.

 

 

مفاهیم دینی به زبان جدیدتر ارایه شود

 

   نگرش نسل امروز به ارزش­های دینی و مذهب با نسل گذشته متفاوت است و جوانان نسبت به ارزش­های جامعه یا مومن هستند یا منتقد یا بی­ تفاوت، دو گروه از آن­ها که طیف اکثریت را شامل می­شوند از نسل همگرای گذشته، فاصله گرفته­ اند. درحال حاضر، شکاف بین نسل­ ها زیاد شده است و با توسعه ارتباطات در آینده بیش­تر هم خواهد شد.

 

نگرش نسل جدید به مفاهیمی که به روش حوزوی مطرح می­شود مثل گذشته صددرصد قابل قبول نیست و شاید اهل اندیشه و علما باید فکر قالب­ های تازه­ ای برای تغذیه­ روحی جوانان باشند.

 

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید