خانواده

خانواده مهد امنیت

خانواده مهد امنیت - دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

خانواده مامن و محل آرامش و مهد احساس امنیت انسان است و تا روزی که هر فرزندی به استقلال برسد و تشکیل خانواده دهد، از پیکره­ خانواده و مزایای آن بهرمند می­ شود و حتی پس از جدا شدن از خانواده، کانون خانوادگی همچنان باید به ­عنوان پناهگاه و دژ محکمی برای زنان و مردان جوان باقی بماند و در موارد لزوم به آن­ها انرژی معنوی مثبت و سازنده تزریق نماید، یعنی باید کانون خانواده موقعیت ممتاز خود را برای حمایت مادی، معنوی، عاطفی …حفظ کند.
خانواده ماشین تولید کودک، تغذیه و نگهداری از آن نیست. بسیاری از مکارم اخلاقی و آداب و روابط صحیح اجتماعی در کانون خانواده آموزش داده می­شود، صرف تربیت با استفاده از الگوهای غربی باعث بروز مشکلات و ناملایماتی در خانواده­ ها می­گردد. باید توجه داشت روش­ های اخلاقی فوق در همان فضا و مکان (جامعه غربی) با زیرساخت­ های فرهنگی خاص آن جوامع کاربرد دارد.

پدران و مادران ایرانی باید با شناخت ظرفیت­ های تربیتی موجود در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی به اِعمال رویکردها و الگوهای تازه و بالنده اقدام کنند تا به پیوندهای استوار خانوادگی دست یابند، که خود منشاء معجزات بسیاری در مسایل انسانی است، مفهوم این است که سُست بودن پیوندهای اخلاقی خانواده، پیکره­ خانواده را با تخریب و انهدام روبرو می­سازد.

خانواده به ­ویژه مادران نه تنها همواره باید در تعقیب جریان تربیتی و تزکیه فرزندان باشند بلکه باید با مراقبت و مواظبت و صبر و شکیبایی اسباب تهذیب و تادیب­ فرزندان منحرف را نیز فراهم سازند.
نظارت و مراقبت والدین و حساسیت داشتن به رفتار و اَعمال و رفت و آمد فرزندان یکی از ساز و کارهای پیشگیری موثر می­باشد البته افراط و تفریط هردو مخربند (چه آزادی و بی بندوباری و چه سختگیری­ های بی­اندازه) حفظ اعتدال در روابط و محدودیت­ های فرزندان از اعم وظایف پدران و مادران است.

همان­گونه که فرهنگ­ها و باورها و ساز و کارهای زیربنایی و بالطبع روابط اجتماعی رفت و آمدها و کنش و واکنش­ های افراد هر جامعه­ ای با دیگری مختلف است، درنتیجه روش­ های تربیتی و پرورشی نیز باید با توجه به نوع فرهنگ اجتماعی آن باشد.

الگوبرداری از جوامع دیگر (به ­ویژه غربی) می­تواند مخرب و خطرساز باشد. به­ خصوص که امکان دارد در جوانان پارادوکس اعتقادی ایجاد کند.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید