خانواده

خانه و محیط زندگی

خانه و محیط زندگی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

خانواده پایگاه امنی است، خانواده پادگان و دژ مستحکمی برای انسان­ فراهم می­کند. چارچوب­های فکری و ذهنی صحیح در خانواده ­ای با بنیان­­ های اصولی رقم می­خورد. اگر خانواده از شالوده و شیرازه­ محکم و نظامی صمیمی برخوردار باشد؛ به­ خصوص خانواده­ هایی با پایه ­های قوی مذهبی، فرزندانی که در چنین خانواده ­ای بزرگ می­شوند مجهز به سپری حفاظتی و امنیتی شخصی، برگرفته از عقاید و باورهای­شان هستند، چنین افرادی وقتی وارد جامعه می­شوند در برخورد با سختی­ها – مشکلات – مصائب و چالش­های مختلف زندگی از پا نمی­نشیند و به­ سادگی میدان را خالی نمی­کند، چون اهل مبارزه و جنگیدن هستند.

هم­چنین در برابر ناهنجارهای اجتماعی؛ اعتیاد، منفی­ نگری­، بدبینی و… ناخودآگاه دارای حریم امنیتی و سپر حفاظتی هستند. یعنی در برابر ویروس­ های مخرب اجتماعی واکسینه شده ­اند، و در نتیجه دیگر لازم نیست پدر و مادر همواره نگران و دلواپس وضعیت چنین فرزندی باشند، چون او خود مواظب خودش است.

انسان به ­واسطه چارچوب­های محکم اعتقادی و تربیتی صحیح در یک خانواده سالم، قادر است به نحو مطلوب و شایسته از خود حفاظت و مراقبت کند و به سادگی از راه راست منحرف نمی­گردد.

محیط زندگی

خانه و محیط زندگی تا حد زیادی در شکل­ گیری الگوهای ذهن انسان نقش دارند. اگر هر کسی در محیط (اجتماع) عاری از تنش، خشونت، درگیری، و… که شامل محله، مدرسه، محیط کار، و کلا محیطی فاقد دو رویی، ریا، پلشتی و صفات ناپسند دیگر رشد کند قطعا چارچوب­های ذهن­ اش میل به مثبت­ نگری و مثبت­ اندیشی دارد.

ولی اگر انسان در شرایطی ناپسند و سرشار از دروغ و اضطراب و… در محیطی که حفظ جان و تامین نیازهای اولیه زندگی­ اش (غذا – لباس – خواب و…) بالاترین دغدغه خاطر او باشد و برای حفظ سلامتی مجبور به جنگ و ریا و دروغ بشود، بالطبع چارچوب­های ذهنی چنین انسانی میل به بدبینی و منفی­ نگری دارد. انسانی که در محیطی سرشار از ترس و وحشت و اضطراب بزرگ شده باشد؛ نمی­تواند نظام ذهنی مثبتی پیدا کند.

از این­رو محیط زندگی معمولا تاثیر عمیقی بر الگوهای ذهنی انسان دارد. البته قاعده این است، استثنا هم در هر قاعده ­ای وجود دارد. انسان­های فرهیخته­ ای بوده­ اند که در محیط­ هایی سرشار از خشونت، تنش، زشتی، جنگ و… بزرگ شده ­اند. یعنی از میان مشتی خار هم­چون گلی سر بر آورده­ اند.

در نتیجه اگر بتوانیم جامعه را از نظر حفظ امنیت، کاهش اضطراب عمومی و زشتی­ ها، هنجارسازی و امثالهم پاک و ایمن ساخته و فضا را برای رشد کودکان و نوجوانان مناسب سلامت سازیم، مسلما قادر خواهیم بود که الگوهای ذهنی آنان را به سمت مثبت­ نگری سوق دهیم.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید