خانواده

جایگاه فرهنگی خانواده

جایگاه فرهنگی خانواده- دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

زنان در مدیریت فرهنگی خانواده جایگاهی تعیین کننده دارند. فرهنگ در کانون خانواده توسط مادران شکل می­گیرد از آن­جایی که مادران نقش مهمی در شکل­ گیری و به ­وجود آمدن باورهای فرهنگی و ارزشی انسان دارند، که به ­سختی قابل تغییر است، درنتیجه این ایفای نقش کلیدی، مسئولیتی خطیر را به­ طور بالقوه بر دوش آنان قرار  می­دهد. اولین معلم هر انسان مادر اوست. مادران می­توانند باتدبیر و درایت درهای بهشت را به روی فرزندان باز کنند و یا دروازه ­های جهنم را.

مطالعات دانشمندان نشان داده برای جلوگیری از گسترش آسیب­های اجتماعی تنها باید بنیان خانواده را استحکام بخشید. مادران و زنان به ­عنوان کارگردانان اصلی این میدان می­توانند تاثیری شگرف بر بستر مناسب تربیت و پرورش داشته باشند. حضور زنان در محوریت خانواده واجبی کفایی است خانواده ­هایی که از این نعمت بی­ بهره ­اند آسیب­ های زیادی برآنان وارد می­شود.

از طرفی تقویت پیوندهای خانوادگی باید متناسب با فرهنگ و باورهای جامعه باشد. متاسفانه شبیخون­ های فرهنگی غربی؛ معضلات، مشکلات و آسیب­های جدی را به ساختار و شاکله خانواده­ های ایرانی وارد کرده است. بالا بردن سطح آگاهی، دانش و اطلاعات و شناخت معضلات فرهنگی، تعارضات و دوگانگی هایی که به ­واسطه­ تضاد و برخورد فرهنگ غربی با فرهنگ بومی در جامعه­ ما ایجاد شده، می­تواند به حل این مشکلات و ناهنجارهای اجتماعی کمک کند.

ممکن بوده درگذشته بنیان خانواده را با سازوکارهای ساده ­تری به خوبی مستحکم نگه داشته، ولی امروزه درنتیجه­ پیشرفت­های تکنولوژیک، رشد تحولات اجتماعی، پیچیده شدن روابط اجتماعی؛ سازوکارهای کهنه­ گذشته کارایی خود را از دست داده و پاسخگوی حل معضلات و مشکلاتی که خانواده ­ها با آن دست به گریبانند، نیست. ازاین­رو زنان و مادران نیاز به آموزش و ارتقاء سطح آگاهی­ های خود، متناسب با اطلاعات روز دارند. کنار گذاشتن باورهای سنتی و راه­کارهای کهنه و فرسوده که فاقد پتانسیل لازم برای تربیت می­باشند یکی از اقدامات واجب و رویکردی به­ جاست.

در این راستا توجه به آموزه­ های صحیح قرآنی و استفاده از مخزن غنی مکارم اخلاقی اسلامی؛ فضای خانواده را به سمت و سویی درست سوق می­دهد. می­توان عنوان کرد که بروز برخی آسیب­ها و ناهنجاری­های اجتماعی در خانواده­ ها به ­دلیل عدم اطلاع صحیح مادران و پدران از آموزه ­های دینی و نداشتن باورهای عمیق مذهبی به­ وجود می ­آید، معضلاتی مانند؛ خودکشی، اعتیاد، روابط غیراخلاقی و…

تعمیق باورهای اصیل مذهبی در مادران و زنان علاوه بر تحکیم خانواده به ­طور مستقیم بر کاهش مُعضلات اجتماعی هم تاثیر می­گذارد. با تعلیم و تربیت صحیح محیط خانوادگی سالم و به­ دور از آلودگی­ های فکری می­شود. مطالعات دانشمندان اجتماعی در بیش­تر کشورهای دنیا نشان داده که خانواده­ های با علایق مذهبی و ایمان قلبی عمیق نه تنها از سلامت روانی بالاتری برخوردارند بلکه کارایی عملی­ شان در رویارویی­ های اجتماعی نیز بالاست.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید