خانواده

جادوی کلام در زناشويي

جادوی کلام در زناشويي - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

جادوی کلام در زناشويي:

زن و مرد بايد در رابطه­‌ زناشويي خود به يك زبان مشترك دست يابند. در بسیاری از مواقع دليل اصلی اختلافات شدت گرفته و تفاهم كم‌رنگ شده، دو زبانه بودن روابط مرد و زن است که هيچ‌كدام حرف طرف مقابل را نمي‌­فهمد. يعني زن به يك زبان سخن مي­گويد و مرد به زباني ديگر، گاه حتا موج­‌هاي احساسي يكديگر را نیز درك نمي‌كنند.

در پاره­‌اي اوقات كه تغييرات هورموني در بدن زن رخ مي­دهد امكان دارد او پرخاش کند و با حرف‌هاي ناپسند و ناروا مرد را مورد سرزنش و عتاب قرار دهد. در چنين مواردي اغلب مرد هم به‌ دفاع برخواسته و پاسخ­‌هايي درخور و متناسب و به‌ ظن خودش منطقي مي‌دهد. در‌حالي‌كه حرف‌­ها و حالت و برخورد زن ناشي از فوران يك جريان احساسي دروني است، كه معمولا در اثر بالا رفتن استرس، یا ترس و استيصال، درماندگي و بي‌پناهي يا اضطراب و خشم دروني (مثلث تباهي) به ­وجود مي­آيد. به‌طوري كه گاه زن را از نظر فشار رواني به مرز انهدام می‌رساند.

تنها چيزي كه انسان ترسيده و مضطرب احتياج دارد. احساس امنيت و آرامش و بالاتر از همه حمايت است، در چنين شرايطي زن فقط و فقط نياز به حمايت رواني دارد. يعني مرد بايد با كلام و واژه‌هاي دلگرم کننده و پُرمعني و اطمينان بخش اسباب آرامش رواني او را فراهم سازد، در يك كلام دل‌داري دهد. چون در آن لحظه­­‌ خاص زن صرفا به ناز و نوازش احتياج دارد، و مرد بايد با زيركي شرایط موجود را درك كند، در چنين مواردي فقط برخورد احساسي حمايتگر كارساز است.

زنان به ­ويژه دختران نيازمند تحسين و تشويق و تاييد و در يك كلام ديده شدن از جانب شوهران‌شان هستند. مردان جوان بايد بدانند همسرشان منتظر ستايش شدن است، و بهتر است آنان با كلام و زبان شيرين حرف‌هاي دوست داشتني و دلنشین به او بگويند و او را به دلایل گوناگون و حتی ساده مورد تمجید قرار دهند.

مردان در برخوردهاي روزانه با زن خود بهتر است به نكات مثبت آنان توجه كنند، نقاط ضعف‌شان را ناديده گرفته و انگشت تاييد بر نقاط قوت زنان بگذارند. محدوده‌ی زندگي، چهارديواري خانه، جاي مناسبي براي سرزنش و عتاب كردن يكديگر نيست، آن­جا محل كسب انرژي از وجود يكديگر براي پر كردن خلاء­هاي روحي مي‌­باشد.

به اين سه كلمه جادويي توجه خاصي كنید:

تاييد – تحسين – تشويق

اغلب زنان جوان از اين­كه مورد بي‌توجهي و بي‌مهري شوهران‌شان قرار مي‌گيرند یا مردشان حرف‌هاي زيبا- شاعرانه و عاشقانه به آن­ها نمي‌زند، آزرده­ خاطر و پريشان و مكدر مي‌شوند. گوش دختران جوان مشتاق شنيدن كلام و جملات ستايش ­آميز و عاشقانه شوهران­شان است. خوش سخن بودن و ستايش كردن، تحسين نمودن معشوق در تمام ادبيات كهن ما مشهود است، مردان جوان سخنان خوش را بايد بياموزند. ستايش و تحسين و ناز كشيدن دختران جوان مولفه‌اي حياتي در ساختار روابط زن و مرد به‌خصوص تحكيم تفاهم مي­‌باشد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید