روانشناسی

تمرین تفکر مثبت

تمرین تفکر مثبت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

تمرین تفکر مثبت

تفکر­ مثبت یک تمرین است و نیاز به ­مهارت ذهنی ­دارد. وقتی زمینه­  ذهنی تفکر مثبت داریم، به­ طور خودکار افکار مثبت در بستر ذهن­مان جاري مي­شود. کسی‌ كه زمینه­ ­فكري ­مثبت دارد، هميشه پاسخ‌های راحتی برای مسایل و مشکلات پیچیده پیدا می­کند. تفکر مثبت چهارچوب ذهنی یا نگرشی­ است که اوضاع را بر روال طبيعي مي­بيند. افرادي با الگوی تفکر مثبت باور دارند که همه چیز سر جاي خودش ­است و اغلب کارها را درست انجام می­دهند.

کسی‌که ذهنی ­مثبت دارد و خوبي‌هاي دنيا را مي­بيند، همیشه شادی، سلامتی، موفقیت و نتایج مثبت را در مورد رويدادها و ديگران پيش‌بيني و آرزو مي­كند. بستر ­فكري افراد مثبت­ انديش بر محور نگاه خوب و خوشايند به ­­دنيا استوار است و ضمير ­ناخودآگاه يا همان ذهن نيمه هوشيارشان منتظر و چشم به ­­راه خوشي و شادی می­باشد؛ این همان قدرت­ ذهني فرد مثبت ­انديش است. خيلي­‌ها علاقمندند الگوهای تفکر مثبت را در خودشان پرورش دهند؛ یعنی گفته‌­هاشان مثبت باشد، تا بتوانند قدرت­ ذهن و ذهن نیمه هوشیارشان را هدایت­ کرده، و رشد ­داده و زندگی­شان را تغییر دهند.

کسب مهارت تفکر مثبت

قبل از این­که بتوان الگوی تفکر مثبت را پرورش ­داد، ابتدا باید فهمید که تفکر مثبت تصادفی انجام نمي­‌پذيرد؛ بلکه یک تمرین عملی­ است که بايد  به طور مرتب آن­ را به­ کار بریم تا ماهر شويم؛ در واقع با تبدیل تفکر مثبت به عادتي روزانه، نوعی طرح ذهنی تفک رمثبت را خلق می­کنیم که به ­ما اجازه­ می‌دهد از موقعیت­‌ها و شرایط منفی و چالش ­آور اجتناب­ کرده، مسایل دشوار را به­­ سرعت و آسانی حل نماییم.

از افراد منفی‌بین و بدبین دوری کنیم، چون سم و آلودگی وارد ذهن و فکر ما می‌کنند

اگر زندگی را سخت بگيريم، زندگي سختي خواهيم داشت

برای داشتن زمینه­  ذهنی مثبت، نیاز به افکار مثبت داریم كه باید به ­طور پیوسته در ذهن جاری باشند. موضوعي كه به آن فکر می­کنیم اهمیت زیادی دارد. یعنی بايد حواس­مان باشد که چه چیزی در ذهن­مان جاری­ است؟ آیا این فکر مثبت است یا منفی یا این افکار به ­من کمک می­کنند ­که زندگی­ام را بهبود بخشم یا نه؟

اگر فهمیدیم در ذهن فكر بيهوده‌­ای دارم که مفید نیست و اجازه نمی‌دهد موفق شویم، اگر زندگی را لذت بخش­تر نمی­کند و… بهتر است فکر مثبتی را جانشین‌اش کنیم. رشد و پرورش یک الگوی ذهنی مثبت ­انديشي قطعا زمان می برد و احتیاج به کسب مهارت لازم را دارد، تا  نتيجه­ واقعی بدست ­آيد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید