اجتماعی

به جای عیوب محاسن را بیاب

به جای عیوب محاسن را بیاب - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

به جای عیوب محاسن را بیاب

هیچ مشکلی بدون راه ­حل نیست؛ اگر منشا مشکلات و گرفتاری­ ها را افراد دیگری می­دانیم، چون ما هم آدم هستیم با خرد و اندیشه و با بهره ­گیری از هوش و فراست خود می­توانیم تلاش ­های آن­ها را خنثا کنیم.

بسیاری از مشکلات ­که با آن دست به­ گریبان هستیم (به ­دست خودمان یا کسی دیگر به­­ وجود آمده؛ از کرات آسمانی که نیامده اند) یعنی (چه سهوی، چه عمدی) حاصل عملکرد خود ماست. پس هر چیزی­ که دست ­­آورد انسان باشد، با عقل ما نیز قابل حل و فصل است. می­باید با تدبیر دردسرهایی که برای­مان درست شده ­اند را رفع كنيم. نباید منتظر نشست تا کسی از راه برسد و ما را نجات دهد. خودمان می­توانیم راه برون رفت از بحران را بیابیم (منظور جنگ و جدال نیست؛ بلکه یافتن راه ­حلی خردمند­انه و عاقلانه است تا با زیرکی و هوشمندی آن­ها را از دایره­ مشکلات­ حذف کنیم).

علت اصلی بسیاری از مشکلات و گرفتاری­های قضایی پیش ­آمده برای مردم، خود آن­ها هستند و هیچ ربطی به دیگران ندارد. گستاخی، ندانم­ کاری، بلندپروازی، طمع، منیت و خیلی چیزهای دیگر، ما را به برزخ رویارویی با دیگران و این­که حق مسلم با ماست می­کشاند؛ آوردگاهی که بیش­تر مواقع بیرون­ آمدن از آن به سادگی امکان ­پذیر نیست و حتا ممکن است به قیمت نیستی­ مان تمام شود.

انسان با مهار افکار خویش می­تواند سدی در برابر نگرانی­ها بسازد، و از غم و اندوه جانکاه برهد و شادمان و خاطر جمع زندگی کند، این کار وقتى ممکن است که راه مهار و مبارزه با حجم انبوه نگرانی­هاى فکرى را بدانیم و علل و عوامل آن­ها را نیز دریابیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید