خانواده

بهبود عملکرد خانواده

بهبود عملکرد خانواده - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

بهبود عملکرد خانواده

«از خانوادت بدم میاد، تو عُرضه هیچ‌کاری رو نداری، اصلا نمی‌دونی محبت یعنی چی، تو فقط منو به خاطر خودت می‌خوای و…» در روابط زناشویی جملاتی از این دست به کرات از جانب هر دو طرف شنیده می‌شود. تمام زن‌ و شوهرها در طول دوران زناشویی خود به مشکل برمی‌خورند، به هر حال اختلافات پایان می‌پذیرند ولی قرار نیست عقیده مرد نسبت به زن یا برعکس تغییر کند و به خراب شدن جایگاه همدیگر بیانجامد.

بسیاری از مردان اصولا نمی‌توانند به زنان ابراز محبت کنند، یعنی مهرورزی کلامی را بلد نیستند و بیشتر با رفتار‌ خود آن را نشان می‌دهند. گرچه برخی از زنان نیز با گله و شکایت‌های دائم همسر خود را مورد عتاب قرار می‌دهند. آن‌چه مسلم است صرفا نباید به حرف‌های طرف مقابل توجه کرد و از گفته‌ها و کلام همسر منتظر دریافت علاقه و محبت بود.

اگر زن و شوهر در زمان ناراحتی و مشکلات نتوانند با یکدیگر صحبت کنند، رابطه‌ی آنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اغلب به هنگام سختی‌ها زن دوست دارد با کسی صحبت کند و مرد دوست دارد در سکوت به مشکلاتش فکر کند و کمتر در این رابطه با دیگران صحبت کند و همین تفاوت گاهی سبب بروز اختلاف می‌شود. اختلافات زناشویی، کشمکش‌ها و جدال‌های خانوادگی شدید و مستمر به تخریب جایگاه خانواده می‌انجامد.

اگر در کانون خانواده نتوانیم به یک توازن عاطفی و کلامی برسیم و نتوانیم امنیت روانی زن و شوهر را فراهم کنیم و ناهماهنگی‌ها، ناسازگاری‌ها و عدم تناسب در تامین نیازهای روانی زن و شوهر ادامه یابد، مثل آن است که روی گسل فعالی نشسته‌ایم که با زلزله‌ای زندگی‌مان از هم می‌پاشد.

خانواده یک پیکره زنده است. احترام و عشق و گذشت ستون‌های اصلی خانواده‌اند. میکروب‌ها و ویروس­‌های خطرناک خانواده عبارتند از: توقع و انتظار بی‌جا، بدخُلقی، خشم و پرخاشگری، زورگویی و استبداد، خودخواهی، بددهنی، بی‌توجهی و…

مردان به‌دلیل خصلت‌های مردانه و علاقه به‌قدرت هیچ‌گاه دوست ندارند نزد همسرشان فردی ضعیف و بی‌عرضه شناخته و یا خوانده شوند. زنان هم دوست ندارند شوهرشان به آنان بی‌توجه باشد. کمرنگ شدن مبادلات احساسی و عاطفی زن و شوهر نسبت به روزهای اول زندگی و جانشین شدن نظام مدیریتی و دستوری می‌تواند ضربه‌ی مهلکی به پیکر خانواده بزند.

برای این که یک خانواده سالم بتواند تمامی نیازهای افراد خود را برآورده سازد، باید ویژگی‌های ممتازی داشته باشد. سرایت آسیب­ و سلامت­ از طریق نهاد خانواده امری کاملا پذیرفته شده است، خانه و خانواده باید محل سکون و آرامش باشد نه محل فرسایش. پایدارترین و موثرترین وسیله حفظ ویژگی‌های فرهنگی و عامل اصلی انتقال آن­ به نسل‌های بعدی خانواده است.

نباید اجازه دهیم مشکلات و نابسامانی‌های خانوادگی و زناشویی سیر صعودی پیدا کند. اگر به­ موقع راه­‌حل‌ها و راهبردهای مناسب برای بهبود عملکرد نهاد خانواده ارائه ندهیم آسیب‌های اجتماعی نهاد خانواده­ را تهدید می­کند و آن را به‌سمت زوال می‌برد.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید