اجتماعی

برای هر کاری وقت نداریم

برای هر کاری وقت نداریم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

 برای هر کاری وقت نداریم :

یکی از اصلی‌­ترین موضوعات در زندگي، تعیین مهم­ترین کارها برای خودمان است که به آن «اولویت‌بندی» می­گویند. اگر در زندگي «اولویت­‌بندی» نداشته باشیم، وقت و پول خود را صرف کارهای درجه دو یا حتا سه خواهیم نمود؛ آن­وقت برای کارهای درجه یک، وقت یا پول کافی نخواهیم داشت. علاوه بر وقت و پول، در دیگر زمینه‌­ها هم دچار «محدودیت منابع» هستیم؛ برای نمونه، ما در بین مردم، صاحب اعتباری اجتماعي هستيم، اما این اعتبار، «بی­‌نهایت» نیست. اگر اعتبارمان را در جایی خرج کنیم که ارزش کمی دارد، درجایی ديگر که به آن نیاز داریم و از درجه­ اهمیت بالاتری برخوردار است، «اعتبار» کم می‌آوریم و ديگر روي­مان حساب نمي‌كنند.

هنر مدیریت زمان جنبه­‌ی ضروری­ دادن به ­کارهای مهم در برنامه‌­ریزی روزانه است. کارهای مهم از کجا سرچشمه می­گیرند؟ باید گفت که با توجه به­ روحیه، دیدگاه، ارزش‌ها و نیازهای درونی هر انسانی متفاوت است؛ این ارزش‌ها به­ طور یقین در درون ما وجود دارند فقط باید آن­ها را مورد شناسایی قرار داد.

همه­‌ی سلیقه‌­های ما را دیگران نمی­توانند برآورده کنند؛ پس بايد با اهميت‌ترين علایق­‌مان را به ­وضوح و روشنی بیان کنيم، تا ديگران در مراوده‌ی با ما، ارزش‌های ­ما را پاس بدارند. نمی­توانيم تمام كساني را كه مي­شناسيم راضی نگه داريم؛ پس لازم است تکلیف خودمان را روشن کنيم که مهم­ترین اشخاص در زندگی ما چه کسانی هستند و بیش­ترین سرمایه­‌گذاری­ عاطفي را روی چه کسانی باید انجام دهيم؟ ما نمی­توانيم از هر چیزي لذت ببريم و برای بعضی لذت­‌ها، لازم است از برخی دیگر بگذريم؛ پس بايد امور زندگی خود را اولويت‌­بندي كنيم؛ به ­عبارت دیگر، چه چیزی را به چه چیزی ترجیح می­دهيم؟

رسیدن به هر خواسته‌ای راه و روش خودش را دارد. اگر می‌خواهیم خوش­ اندام باشیم نمی­توانیم هر غذایی را بخوریم؛ زیرا حفظ یک اندام زیبا، نیازمند رژیم غذایی ا­ست؛ پس باید تکلیف خود را روشن کنیم؛ «اندام زیبا» مهم­تر است یا «کیک خامه‌­ای»؟! در دیگر امور زندگی هم چنین قانونی حاکم است. مثلا ما نمی­توانيم در مورد همه چیز اظهار نظر کنيم؛ ازاینرو بهتر است مهم­ترین زمينه­‌هاي مورد علاقه­‌مان را مشخص کرده، دانش خود را در آن موضوعات بالا ببریم. خيلي‌­ها انجام كارهاي خود را مدام به ­تاخير مي‌­اندازند و بهانه‌­هاي زيادي براي آن مي‌آورند؛ كارها را به بعد موكول مي­كنند و فردا را با شكوه­ترين روز زندگي مي­دانند؛ فردايي ­كه معلوم نيست چگونه از راه مي­رسد.

فردا، متعلق به ­تنبل‌ها و بهانه‌اي­ است براي آن­ها تا به ­­درستي زندگي نكنند. اشخاص منفعل با به­ تاخير انداختن هركاري، فرصت­‌هاي عالي را به ­ديگران واگذار مي­كنند؛ درنگ در انجام هركاري، آن­را در ذهن، بزرگ، سخت و غير­ممكن كرده و شخص را دچار نگراني مي­نمايد؛ به ­طوری­ که مجبور مي­شود زير فشار دلواپسي و اضطراب در لحظات آخر، كار را به هر قيمت و كيفیتي انجام دهد. بهتر است هرچه زودتر با برنامه‌ریزی دست به اولویت‌بندی در امور مختلف زندگی خود بزنیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید