اجتماعی

انتظار سرشار از امید

انتظار سرشار از امید - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

انتظار سرشار از امید

انتظار معیار ارزش انسان‏هاست؛ آرزوی انسان‏ها، معیار مناسبی برای سنجش میزان رشد و کمال و آگاهی آن­هاست. انتظار نقش مهمی در سازندگی اجتماع و اصلاح فرد و جامعه در زمان غیبت دارد، فضیلت انتظار به­ عنوان یک عبادت، یک احساس و گرایش عرفانی برای هر انسانی، ارزشمند می­باشد.

معنی انتظار در فرهنگ دهخدا یعنی چشم داشتن به یک تحول، یک رویداد خوب و یک گشایش و یا چشم به‏راه بودن برای آینده‌ای مطابق میل و… باتوجه به این معنا، انتظار مفهومی است که با روح تمامی انسان عجین شده و می‏توان گفت همه­‌ ابناء بشر به نوعی منتظرند. روح انتظار وادی امنی است که هرکس وارد آن شود، از آسیب‏، دغدغه‏ و اضطراب‏، آسوده می‏گردد.

انتظار حلقه اتصال شیعه با معصوم است. انتظار معمولا به حالت کسي گفته مي‏شود که از وضع موجود ناراحت است و براي ايجاد شرایط بهتر تلاش مي‏کند. مسئله انتظار حکومت حق و عدالت مهدي و قيام مصلح جهان در واقع متشکل از  عناصر نفي و اثبات است؛ عنصر نفي همان بيگانگي با وضع موجود است و اثبات خواهان بهتر شدن شرایط. هردو قسمت آن سازنده‏ و عامل تحرک و آگاهي و بيداري است، یعنی اگر اين دو وجه در روح انسان ريشه بدواند سرچشمه­‌ اعمال دامنه­ دار بسیاری خواهد شد. از جمله دوری از ظلم و فساد و حتي مبازره با آن­ها از يک سو، و خودسازي و خودباوري و کسب آمادگي­ها جسمي و روحي و مادي و معنوي براي شکل گرفتن آن حکومت واحد جهاني و مردمي از سوي ديگر.

انسان اگر آلوده و ناپاک باشد چگونه مي‏تواند منتظر انقلابي باشم که شعله اولش دامان آلودگان را مي‏گيرد؟ زيرا چگونگي انتظار همواره متناسب با هدفي است که در انتظار آن هستيم. چنين تحولي نيازمند عناصر با ارزش انساني است که بتوانند بار سنگين چنان اصلاحات وسيعي را در جهان بدوش بکشند. اين موضوع خود نیاز به بالا بردن سطح انديشه و آگاهي و آمادگي روحي و فکري براي همکاري در پياده کردن آن برنامه عظيم است. تنگ نظري، کوته­ بيني، کج فکري، حسادت، نفاق و… با روحیه­‌ منتظران سازگار نيست.

منتظران راستين در عين حال باید در اصلاح ديگران نيز بکوشند. زيرا برنامه­‌ عظيم و سنگيني که انتظارش را مي‏کشند فردي نيست بلکه کاری گروهی، دسته جمعي و همگاني می­باشد. انسان منتظر نباید در مفاسد محيط و و آلودگی­ها تسليم شود. اميد به عفو پروردگار، اميد به تغيير وضع موجود، نقطه­‌ عطفي در زندگي او خواهد شد و او را به توقف در مسير گناه و بازگشت به سوي پاکي و اصلاح مي‏کشاند.

به همين دليل اميد را مي‏توان همواره به عنوان عاملی موثر در تربيت افراد فاسد شناخت. همچنين مصلحينی که در محيط­‌هاي فاسد گرفتارند بدون اميد نمي‏توانند خويشتن را حفظ کنند.

بی‌تردید مکتب انتظار فرا رفتن از وضع موجود و چشم دوختن به افق آینده موعود است. ما به عنوان طلایه ­داران فرهنگ و تمدن اسلامی، با درکی درست و سازنده از فلسفه­‌ انتظار، در عرصه­‌ فرهنگی نیز باید شاهد باروری و شکوفایی شجره­‌ طیبه فرهنگ مهدوی باشیم و راه را برای تحقق این آرمان بزرگ و مقدس هموار کنیم. باید به عنوان یک انسان منتظر به افق چنین آینده روشنی چشم بدوزیم.

عده‌ای تصور می‌کنند انتظار یعنی عدم توجه به سیاست، اقتصاد و فرهنگ، عدم توجه به ظلم و بی‌عدالتی­. در مکتب انتظار کار منتظران به مراتب سخت‌تر از کار کسانی است که در عصر ظهور خدمت می‌کنند. اولین اصل رهایی انسان از قید خودخواهی‌ها، تملق‌ها، کفر و مظاهر شرک است برای رسیدن به تعالی باید صبور و شکیبا باشد که این صبر و شکیبایی بدون اتحاد همه­‌ آحاد مردم ممکن نمی‌شود.

انتظار از یک سو انگیزه‌ای برای حرکت به سمت کمال است و از سوی دیگر نوعی امید به آینده­، ایجاد وضعیت کمال مطلق هنگام ظهور منجی، را در ذهن فرد منتظر القا می‌کند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید