خانواده

احترام، محبت و گذشت

احترام، محبت و گذشت- دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

سه ستون اصلی نظام خانواده عبارتند از: احترام، محبت و گذشت… که به مرور باید در ذهن فرزندان نهادینه شوند. در روابط خانوادگی پیوند عاطفی، تفاهم، و درک متقابل نقش  سازنده ­ای دارند. روابط زن و مرد مثل یک جاده­ دو طرفه است که هر دو نفر باید به یکدیگر قدرت، نیرو، اهمیت، شخصیت، اعتماد به ­نفس، حس خوب و در یک کلام بار و انرژی مثبت بدهند و یا همه این­ها را از هم بگیرند و احساسات تخریبی جایگزینش کنند.

سالم و مثبت بودن رابطه­ زن و مرد مبنای استحکام خانواده و زیربنای آن خواهد بود، فراوانی مولفه­ های مهرورزی، دلسوزی، محبت، احترام، گذشت و… باعث تقویت و پایداری روابط و پیوندهای عاطفی بین اعضاء می­گردد و همانند سپری آن­ها را در برابر سختی­ها و ناملایمات محافظت می­کند. یکی از آسیب­های مشهود که بنیان هر خانواده­ای را تهدید می­کند عدم ایفای نقش صحیح زن و مرد، و جا به­ جایی وظایف ذاتی آنان یا اساسا حذف کل نقش است در برخی خانواده ­ها مشاهده می­شود که مردان نقش عابر بانک و یا زن­ها وظیفه خدمت­ رسانی را به ­عهده دارند، لازم به یاداوری است که این­ها بخشی از وظایف زن و مرد محسوب می­شود نه تمام آن، بلکه نقش هر دو بسیار فراتر از چنین رویکردی است.

هرانسانی برای این­که در رشته ­ای (شغلی، هنری، ورزشی، تجاری…) مهارت پیدا کند باید  سال­ها تحصیل، تمرین و… نماید تا تجربه کسب کرده و در رشته مربوطه متخصص شود، ولی چگونه است که برای بزرگترین و مهمترین کارها (تربیت و پرورش کودک – انسان) زن و مرد جوان غالبا به ­دنبال هیچ آموزش و شناخت و آگاهی نمی­ روند و اگر هم علاقمند باشند صرفا از دانسته ­های نسل قبل استفاده می­کنند؟ بخش اعظمی از داشته­ ها و یادگیری کودک به ­واسطه مشاهده و دیدن اَعمال دیگران صورت می­پذیرد در درجه­ اول از مادر و بعد پدر و دیگر اعضای خانواده، در حقیقت فرزندان از کارهای مادر خود تقلید می­کنند در آموزه­ های دینی نیز تسریع شده که با کارهایی به غیر از زبان و کلام افراد را به مذهب دعوت کنید.

از آن­جایی که برای مهارت پیدا کردن و حرفه­ایی شدن در کاری به تحصیلات – آگاهی و تجربه نیاز است، یک زن و شوهر جوان معمولا آموزشی تخصصی برای روابط زناشویی و تربیت فرزندان ندارند، به­ کار بردن الگوهای قدیمی (دستورالعمل­ های بزرگترها) در این موارد چندان کارساز نیست چون رشد جامعه بشری و تحولات شگرف موجود در روابط انسان­ها، ظرفیت­ های انسانی جدیدی را در جامعه بشری گشوده است، لذا باید باتوجه به نیاز روز از فرمول­ های تازه­ و کاربردی­ تری استفاده نماییم.

خانواده مامن و محل آرامش و مهد احساس امنیت انسان است و تا روزی که هر فرزندی به استقلال برسد و تشکیل خانواده دهد، از پیکره­ خانواده و مزایای آن بهرمند می ­شود و حتی پس از جدا شدن از خانواده، کانون خانوادگی همچنان باید به­ عنوان پناهگاه و دژ محکمی برای زنان و مردان جوان باقی بماند و در موارد لزوم به آن­ها انرژی معنوی مثبت و سازنده تزریق نماید، یعنی باید کانون خانواده موقعیت ممتاز خود را برای حمایت مادی، معنوی، عاطفی …حفظ کند. خانواده ماشین تولید کودک، تغذیه و نگهداری از آن نیست. بسیاری از مکارم اخلاقی و آداب و روابط صحیح اجتماعی در کانون خانواده آموزش داده می­شود، صرف تربیت با استفاده از الگوهای غربی باعث بروز مشکلات و ناملایماتی در خانواده­ ها می­گردد. باید توجه داشت روش­های اخلاقی فوق در همان فضا و مکان (جامعه غربی) با زیرساخت­ های فرهنگی خاص آن جوامع کاربرد دارد.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید