پرورش فکر ­مثبت - دکتر طباطبایی

پرورش فکر ­مثبت:

عدم توانایی در اجرای درست و صحیح کاری که قصد انجامش را داریم، احتمال بروز اشتباه و خطا، امکان وقوع اتفاقات مخرب ناخواسته، تجارب و داستان‌های شکست‌های مشابه و… فضای ذهن ما را مساعد افکار منفی می‌سازد و جمله شیطانی و بازدارنده نمی‌توانم سد راه‌مان می‌شود. درحقیقت «نمی‌توانم» سدی است مقابل جسم ما نه در درون ما.

همانطور که بدن و جسم ما به هنگام بیماری و ناراحتی با علائمی ما را آگاه می‌کنند (درد و …) طبیعت با روش‌های هیجانی به ما اطلاع می‌دهند چه چیزی در وجود ما درست است، چه چیزی نادرست. ساده‌ترین روش‌ها این است که به ندای درونی- احساسی خود گوش دهیم، به پیام‌های ذهن – دلشوره‌ها – سرخوشی‌ها و امثالهم تا بتوانیم سطح زندگی خودمان را ارتقا دهیم. همانگونه که سلامتی جسمانی هدف مادی و طبیعی زندگی انسان است. آرامش و شادی و امنیت روانی نیز هدف اصلی احساسات طبیعی او می‌باشد.

تفکر­مثبت یک تمرین است و نیاز به ­مهارت ذهنی ­دارد. وقتی زمینه­ی ذهنی تفکرمثبت داریم، به­طور خودکار افکارمثبت در بستر ذهن­مان جاري مي­شود. کسی‌كه زمینه­­ فكري ­مثبت دارد، هميشه پاسخ­ های راحتی برای مسایل و مشکلات پیچیده پیدا می­کند. تفکرمثبت چهارچوب ذهنی یا نگرشی­ است که اوضاع را بر روال طبيعي مي­ بيند. افرادي با الگوی تفکرمثبت باور دارند که همه چیز سر جاي خودش ­است و اغلب کارها را درست انجام می­دهند.

کسی‌که ذهنی ­مثبت دارد و خوبي ­هاي دنيا را مي­بيند، همیشه شادی، سلامتی، موفقیت و نتایج مثبت را در مورد رويدادها و ديگران پيش­ بيني و آرزو مي­كند. بستر ­فكري افراد مثبت­ انديش بر محور نگاه خوب و خوشايند به ­­دنيا استوار است و ضمير ­ناخودآگاه يا همان ذهن نيمه هوشيارشان منتظر و چشم به­­ راه خوشي و شادی می­باشد؛ این همان قدرت­ ذهني فرد مثبت­ انديش است. خيلي­ ها علاقمندند الگوهای تفکرمثبت را در خودشان پرورش دهند؛ یعنی گفته­ هاشان مثبت باشد، تا بتوانند قدرت­ ذهن و ذهن نیمه هوشیارشان را هدایت­ کرده، و رشد ­داده و زندگی­شان را تغییر دهند.

  کسب مهارت تفکر مثبت

قبل از این­که بتوان الگوی تفکر مثبت را پرورش ­داد، ابتدا باید فهمید که تفکرمثبت تصادفی انجام ­نمي­ پذيرد؛ بلکه یک تمرین عملی­ است که بايد  به طور مرتب آن­ را به­ کار بریم تا ماهر شويم؛ در واقع با تبدیل تفکر مثبت به عادتي روزانه، نوعی طرح ذهنی تفکرمثبت را خلق می­کنیم که به ­ما اجازه­ می­دهد از موقعیت ­ها و شرایط منفی و چالش­ آور اجتناب­ کرده، مسایل دشوار را به­­ سرعت و آسانی حل نماییم.

اگر زندگی را سخت بگيريم، زندگي سختي خواهيم داشت

برای داشتن زمینه­ ذهنی مثبت، نیاز به افکار مثبت داریم كه باید به­ طور پیوسته در ذهن جاری باشند. موضوعي كه به آن فکر می­ کنیم اهمیت زیادی دارد. یعنی بايد حواس­مان باشد که چه چیزی در ذهن­مان جاری­ است؟ آیا این فکر مثبت است یا منفی یا این افکار به ­من کمک می­کنند ­که زندگی­ ام را بهبود بخشم یا نه؟

اگر فهمیدیم در ذهن فكر بيهوده ­ای دارم که مفید نیست و اجازه نمی­دهد موفق شویم، اگر زندگی را لذت بخش ­تر نمی­کند و… بهتراست فکر مثبتی را جانشین ­اش کنیم. رشد و پرورش یک الگوی ذهنی مثبت­ انديشي قطعا زمان می برد و احتیاج به کسب مهارت لازم را دارد، تا  نتيجه­ واقعی به ­دست ­آيد. برای پديد ­آوردن زمینه­ ذهنی ­مثبت، بايد حرف ها و جملات مثبتی را به صورت کلید واژه در مکالمات روزمره استفاده كنيم.

واژه­ ها تاثیر بسیاری بر افکار و احساسات می­گذارند؛ زیرا هر کلمه می­تواند ما را هیجان­زده، ناراحت یا خوشحال کند؛ پس بهتر است از کلمه­ هایی که بار مثبت دارند، جهت بارور كردن افکار و احساسات­مان استفاده کنیم. به­ کار بردن واژه­ ها و عبارات تاکیدی مثبت، کمک زیادی به زیبا شدن افکار و اعمال و بهبود کیفیت زندگی­مان می­کند و در حقیقت نوعی سد در برابر هجوم افکار مخرب و منفی به ذهن است.

وقتي روزانه حرف ­هاي مثبت مي­زنيم و فاز مثبت می­دهيم، در واقع اقدام به­ پخش انرژی مثبت می­کنیم. این رفتار به­ طور طبیعی هر چيز مثبت و خوشايندي را به­ سوي ما مي­كشاند؛ چه موقعيت­ هاي شاد، چه افراد ­خوش ­اخلاق. با داشتن روحيه­ مثبت، آرام آرام اطراف­مان را چيزهاي خوب و مسرت­ بخش فرا می­گیرد؛ یعنی به ­واسطه­ نوع نگاه­مان دیگر به ­دنبال خرده ­گیری و عیب­ جویی نخواهیم بود. این تغییرات به ­يك­باره اتفاق نمی­ افتند، اما به ­مرور زمان عملی خواهند شد.