یادداشت صوتی

پادکست: قواعد حل مشكلات

پادکست: چرا؟ - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

پادکست: قواعد حل مشكلات

گفتمان افشین طباطبایی درباره سه قاعده ساده در برخورد با مشکلات.

چگونه بر مشکلات غلبه کنیم؟

ما معمولا به عمق مسائل توجه نمی­کنیم و همیشه ساده­ ترین و سطحی­ ترین راه حل ممکن برای برطرف کردن هر مشکلی را می­ یابیم (چون راحت ­تر است) و با انجام آن، خودمان را گول می­زنیم. این موضوع، زخم­ های کهنه را دوباره باز خواهد کرد. ولی اگر حوصله به خرج دهیم و ریشه­ مشکل را بیابیم، از آن پس می­توانیم همه­ مشکلات مشابه را به روشی صحیح حل و فصل کنیم.

باید قبول کنیم؛ فقط مردگان فاقد مشکل هستند، ازاین­رو مشکلات از نشانه ­های بارز زندگی می­ باشند. هرچه بیش­تر با مشکلات دسته و پنجه نرم کنیم، زنده­ تر و فعال­ تریم. مشکلات و پیشرفت رابطه­ مستقیمی باهم دارند. از سویی دیگر رسیدن به موفقیت بدون گذر از سد مشکلات ممکن نیست، در نتیجه این­که مشکلی نداشته باشیم گمانی نادرست است، موضوع اصلی یافتن روشی مثبت و درست برای حل آنان می­ باشد.

مهم زمین خوردن نیست، بلکه دوباره برخاستن است. هر فردی با مشکلات و سختی ­هایی روبرو می ­شود. کسانی می­توانند از این عرصه سرفراز بیرون ­آیند که مهارت رویارویی با ناملایمات و جسارت و شجاعت برای دست­یابی به اهداف­ شان را داشته باشند.

سه قاعده  به توسعه­ سلامت روانی در رویارویی با مشکلات کمک می­کنند :

قاعده­ اول:

واژه­ «مشکل» تداعی کننده­حساسات منفی و مأیوس کننده است. به جای آن واژه­ مبارزه یا چالش را به ­کار ببریم: «با چالش­ های بزرگی روب­روییم که باید آن­ها را حل کنیم». مبارزه و چالش بار مثبت و انرژی­ زا دارد که ما را به سمت کشف یک راه­ حل ترغیب می­کند. چالش، نیمه­ پُر لیوان است و مشکل، نیمه­ خالی لیوان. ارزشمندترین دارایی ما چارچوب ذهنی تفکر مثبت است.

قاعده­ دوم:

شکست وجود خارجی ندارد بلکه یک بازخورد است. وقتی موشک­ از مسیرش خارج می­شود، سنسورهای کنترل خودکار، موشک را به مسیر اولیه باز می­ گردانند. این آگاهی از خطا، موشک را قادر می­سازد تا با دقت در مسیر صحیحش حرکت کند. زمانی که مرتکب اشتباهی می­ شوید، آن را شکست به حساب نیاورید، درحقیقت آن اتفاق نوعی سیستم هدف­ یابی است، تا شما را دوباره به مسیر درست بازگرداند. هر اشتباهی را یک تجربه­ آموزنده به حساب آورید.

قاعده­ سوم:

حتما راه­ حلی وجود دارد، باید آن را بیابید. ممکن است در دنیا مشکلات زیادی وجود داشته باشد، اما برای هر یک از آن­ها می­توان چندین راه­ حل پیدا یا ابداع کرد. تشخیص این مطلب باعث به ­جریان افتادن نیروی خلاقه ما می­گردد، هنگامی که می­ گوییم: «این کار سخت است» در واقع قدرت خلاقیت خود را سرکوب کرده ­ایم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید