سمینار و کارگاه

كلاس تحلیل رفتار متقابل (T.A) افـشین طباطبایی

نوشته شده توسط افشین طباطبایی

کلاس تحلیل رفتار متقابل (T.A)

مديريت فردي و فرهنگ رفتار تبادلي

چگونه در برابر آزارها و فشارهاي رواني ديگران واكنش نشان دهيم؟

چگونه می‌توانيم مهارت‌های کلامی و غیرکلامی خود را بهبود بخشیم؟

چگونه به سلطه‌جويي‌هاي همسر، فرزند، افراد خانواده، همكار و… پايان دهيم؟

 

 

مديريت رفتار متقابل از طریق مهارت TA

کلید درک و تحلیل رفتار كلامي و غیرکلامی مخاطب در دستان شما خواهد بود

علائم غیرشفاهی (غیرکلامی و رفتاري) افراد سلطه‌جو را به‌خوبي مي‌شناسيد

توانایی خود را در برقراری ارتباط سالم با دیگران افزایش خواهيد داد‌

گفتگوهای روزمره خود را به شكلي هدفمند و موثر انجام مي‌دهيد

برخوردهاي قاطعانه را به جاي پرخاشگري و انفعالي ياد مي‌گيريد

بر اعصاب خود مسلط شده و رفتارتان را مديريت مي‌كنيد

در نهايت از خودتان احساس رضايت خواهيد نمود

 

 

هشت جلسه ۳۹۹ هزار تومان (ظرفیت محدود)

تلفن ثبت­ نام کلاس تحلیل رفتار متقابل ۳۲۲۲۰۱۶۳

تحلیل رفتار متقابل TA

کارگاه و کلاس تحلیل رفتار متقابل به طور مرتب در سه سطح مقدماتی – پیشرفته – تکمیلی در اماکن مختلف و برای گروه های مختلف برگزار میگردد. در این سه دوره مباحث زیر بحث میگردد و همه شرکت کنندگان حضوری فعال دارند. همینطور تمریناتی عملی بین شرکت کنندگان انجام میشود. شناسایی تئوری تحلیل رفتار متقابل به­ عنوان یک مکتب علمی – کاربردی در حل مشکلات احساسی و رفتاری.

شناخت سه حالت خودآگاه انسان: والد –  بالغ  –  کودک

آشنایی با رفتارهای متقابل: والد – کودک (موازی – متقاطع) و شناخت بالغ

بازی­ ها (الگوهای رفتار اجتماعی ناسالم) و نوازش­ ها(معیاری از تحویل‌گرفته ‌شدن بین افراد)

پیش­ نویس­ های ذهنی و چهار وضعیت روانی.

۱- من خوبم – تو بدی

۲- من بدم – توخوبی

۳- من بدم – تو بدی

۴- من خوبم – تو خوبی

 

 

تصویر كلاس‌های تحلیل رفتار (T.A)

 

رفتارهای ناسالم نتیجه­ تصمیمات محدود کننده‌ای است که در دوران کودکی به دلیل علاقه به زنده ماندن گرفته شده‌اند. این تصمیمات در موضوعی به نام پیش ­نویس  ‌به اوج می‌رسند (یک نقشه از قبل کشیده شده برای این­ که چگونه زندگی کنیم). تغییر پیش­ نویس زندگی هدف روان درمانی مبتنی بر نظریه­ تحلیل رفتار متقابل است. همه­ ما تمایل داریم محیط عاطفی شبیه دوران کودکی را برای خود بازسازی کنیم، چون ضمیر ناخودآگاه انسان در چنان فضایی احساس امنیت و آرامش می­کند.  هر یک از ما دارای پتانسیل لازم برای ایجاد رنسانسی در زندگی خود هستیم. و این تنها به یک چیز نیاز دارد : توجه !!! این پروسه توجه به چیزهای جدید است که به شما احساس زنده بودن می‌دهد. درک این که ما در خواب بودیم یعنی آگاهی از رفتارهای محدودکننده خودمان، و اولین چیزی است که باید از آن عبور کنیم.

پیش ­نویس ­های ذهنی، باورها و احساساتی است که فرد در کودکی درباره خود پیدا کرده، و در بزرگسالی طوری رفتار کرده و به­ گونه ­ای وقایع را تعبیر و تفسیر می­کنند که باورهای پیش ­نویس دوباره و دوباره تایید شوند. تحلیل رفتار متقابل چیست؟ تحلیل رفتار متقابل یا TA یک روش روانشناسی است که درون هر فرد را به سه قسمت تقسیم می‌کند : والد، بالغ، کودک. والد همه باید و نبایدهای زندگی و آن چیزهایی است که از والدین و جامعه به ما منتقل شده است و در اعماق وجود ما نقش بسته است و ما در مورد درست یا غلط بودن آنها معمولا فکر نمی‌کنیم و فقط آن را اجرا می‌نماییم . برای روشن شدن مفهوم والد مثال زیر را بررسی می‌کنیم.

 

 

روزی مردی به همسرش گفت: چرا وقتی ماهی را در ماهیتابه قرار می‌دهی اینقدر سر و ته ماهی را می‌بری و آن را کوچک می‌کنی؟”
زن پاسخ داد‌: “مادرم اینطور ماهی درست می‌کرد.”
وقتی زن از مادرش هم پرسد او هم همچین پاسخی داد: “مادرم اینطور ماهی درست می‌کرد.”
بعدها که به روستای مادر بزرگ آن زن سفر کردند و از مادر برزرگ دلیل زدن سر و ته ماهی‌ها را پرسیدند او گفت که چون قدیم‌ها تابه‌ها کوچک بودند مجبور بودند که ماهی را کوچک‌تر کنند تا در ماهی تابه‌جا شوند.

 

والد آن قسمت از ما است که فقط آن را اجرا می‌کنیم و در مورد آن فکر نمی‌کنیم که می تواند مثبت باشد مانند: “به بزرگترها احترام بگذار” ، یا منفی باشد مانند: “مرد که گریه نمی‌کند” یا ” دختر که نباید بخندد” و همه باید و نبایدها و سنت‌های زندگی ما  بالغ قسمتی از وجود ماست که فکر می‌کند و متناسب با زمان و مکان رفتار می‌کند. تمام احساسات درونی ما در قسمت کودک ما وجود دارد ، شادی ، غم ، اضطراب و … وقتی ما با فردی در ارتباط هستیم در واقع هر کدام بخشی از والد و بالغ و کودکمان را وارد رابطه می‌کنیم. در واقع ۶ قسمت دارند با هم حرف می‌زنند. که آن‌ها را معمولا با ۶ دایره نشان می‌دهند. وظیفه تحلیل رفتار متقابل این است که روابط انسانی را به وسیله این مدل به سمت آرامش و رابطه بهتر هدایت کند.

 

 

پیش‌فرض‌های تحلیل رفتار متقابل

پیش فرض اول تحلیل رفتار متقابل – تو اندازه‌ی رفتارت نیستی: از کودکی خانواده ما را برابر با رفتارمان می‌دانست ، اگر اتاق‌مان نا مرتب بود به ما می‌گفتند که “تو شلخته‌ای ” به جای اینکه بگویند : “اتاق‌ات شلخته است” خانواده ما را با رفتارمان می‌دیدند و ما را مساوی رفتارمان می دانستند. اما TA می‌گوید:

پیش فرض دوم تحلیل رفتار متقابل – تو مسئول زندگی‌ات هستی: همه انسان‌ها مسئول کارهای خودشان هستند زیرا همه توانایی فکر کردن دارند به جز آن‌هایی که دچار آسیب مغزی هستند. مسئولیت ۱۰۰ درصد زندگی را پذیرفتن یعنی اینکه اطلاع داشته باشی هر اتفاقی برایت می افتد خودت خالق آن هستی.

پیش فرض سوم تحلیل رفتار متقابل – سرنوشت انسان‌ها در کودکی شکل گرفته و می‌توان این سرنوشت را تغییر داد. یعنی تحلیل رفتار متقابل چیست ؟علم تحلیل رفتار متقابل با شناخت و اصلاح روابط، به شما کمک می‌کند تا به آرامش نزدیک و نزدیک تر شود. TA عقیده دارد که‌: همه انسان‌ها زخم دارند و انسان‌ها در رابطه زخمی شده‌اند در رابطه نیز باید درمان گردند. مثلا فردی که خوب نمی‌تواند صحبت کند و دچار اضطراب می‌شود دلیل اصلی آن می‌تواند این باشد که در کودکی مهارت صحبت کردن در او به دلیل توجه نکردن والدینش رشد نکرده است. (در خانواده زخمی شده است) اگر چنین فردی در گروهی قرار بگیرد که به حرف زدنش با توجه و دقت گوش دهند و او را به حرف زدن بیشتر تشویق کنند اضطراب و مشکلات تکلم او بهبود می‌یابد (درمان در گروه ) تحلیل رفتار متقابل چیست ؟ نکته مهمی که تحلیل رفتار متقابل به آن اشاره می‌کند این است: برای بهتر شدن لازم نیست بیمار باشید. حتما لازم نیست که افسرده شده باشید یا اضطراب شدید داشته باشد که به فکر بهتر شدن بیفتید . می‌توانید در هر وضعیتی که هستید (آرام ، مضطرب‌، عصبانی، افسرده یا …) برای بهتر بودن تلاش کنید. کلاس‌های آموزش تحلیل رفتار متقابل در بسیاری از کشورها به همه گروه‌های مردم تدریس می‌شود. مثلا در برخی از دبیرستان‌های انگلستان به نوجوانان یا به افراد ۲۰ تا ۴۰ سال برای بهبود روابط خانوادگی یا بهبود روابط کاری و … و حتی به افراد میان سال و پیر تر برای مسلط شدن به زندگی و مدیریت زندگی خود ارائه می‌شود.

 

هشت جلسه تحلیل رفتار متقابل ۳۹۹ هزار تومان 

تلفن ثبت­ نام کلاس تحلیل رفتار متقابل ۳۲۲۲۰۱۶۳

شروع كلاس‌ها از پاییز ۱۳۹۷ www.Drtabatabaie.ir    

 

 

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه

  • با سلام و صبح بخير خدمت استاد عزيز
    ميخواستم بابت زحمات بي دريغ شما در كلاسهاي تحليل رفتار متقابل خيلي خيلي تشكر كنم.
    من به شخصه خيلي از اين كلاسها لذت ميبرم و تاثير فوق الاده اي در زندگيم داشته و به جرات ميتونم بگم ٩٠ درصد از مشكلاتم حل شده و زندگي برام زيبايي خاصي پيدا كرده.
    از همين جا دست مهربان شما را ميبوسم.