قدرت افکار منفی-دکتر طباطبایی

قدرت تفکر منفی:

به نظر می‌رسد در بین مردم تفکر منفی بیشتر از تفکر مثبت رایج باشد. برای بیشتر افراد تفکر مثبت به تلاش و مدیریت نیازمند است. در حالی که تفکر منفی به آسانی و ناخوانده می‌آید. الگوی ذهنی افکار منفی به خانواده و محیطی که فرد در آن زندگی کرده مربوط است.

اگر در یک جو شاد و مثبت جایی که افراد موفقیت و رشد خود را به طور دائم ارج می‌نهند پرورش یافته باشید، قطعا مثبت فکر کردن و مثبت‌نگری برای شما آسانتر خواهد بود. ولی اگر در موقعیت‌های بد منفی و سخت پرورش یافته باشید احتمالا به طرف پذیرش سختی‌ها و شکست می‌روید.

همه ما دنیای پیرامون‌مان را از طریق الگوهای ذهنی‌مان می بینیم. اگر معتقد باشید که شکست می‌خورید به‌طور ناخودآگاه همه فرصت‌ها ناب برای کسب موفقیت را خراب خواهید کرد. اگر از ملاقات افراد جدید یا از داشتن روابط معنادار می‌‌ترسید هر کاری برای دوری از مردم انجام می‌دهید. بعد هم ناله و شکایت می‌کنید که تنها هستید و هیچکس دوست‌تان ندارد.

آیا اغلب درباره سختی‌ها، شکست و مصیبت‌ها می‌اندیشید؟ آیا به اندیشیدن درباره اخبار منفی که از تلویزیون شنیده‌ یا در روزنامه خوانده اید می‌پردازید؟ آیا خودتان را عاجز و ناتوان در بهبود بخشیدن شرایط زندگی و سلامتی‌‌تان میدانید؟ آیا مکرر به این فکر می‌کنید که شایستگی خوشبختی و ثروت را ندارید؟ یا این که بدست آوردن آنها خیلی سخت است؟

اگر این‌طور باشد هیچ فرصتی را نمی‌بینید و به گونه‌ای واکنش نشان داده و رفتار می‌کنید همه‌ی فرصت‌های ممکن را دفع خواهید کرد. اگر آن‌چه را می‌شنود، می‌بیند و می‌خوانید همیشه منفی است، درحقیقت روش استاندارد و الگوی ذهنی شما منفی‌نگر است.

رسانه های جمعی مدام ذهن ما را با اطلاعات زیادی درباره مصیبت‌ها، فجایع، جنگ و دیگر حوادث ناخوشایند بمباران می‌کنند. این اطلاعات در ذهن نیمه هوشیار ما ذخیره می‌شود و سپس به‌عنوان روش طبیعی ساختار فکری آشکار می‌گردد. بدبینی و افکار منفی، اجازه جذب انرژی‌های مثبت را به ما نمی‌دهد، بلکه برعکس بیشتر زمینه شکست و ناکامی را در ذهن خلق و یا بازآفرینی می‌کند.

خبر خوب این است که تمرین و مدیریت مداوم و پایا می‌تواند عادت‌های ذهنی را تغییر دهد. باید با صرف وقت و انرژی برای یادگیری روش‌های مثبت‌اندیشی و رسیدن به تفکر مثبت اقدام به تغییر نگرش ذهنی خود کنیم.

چند راه‌کار ساده

– هر وقت گرفتار یک فکر منفی شدید، سعی کنید آن را طرد کرده و به جایش فکری مثبت بگذارید.

–  شکست را تصویرسازی ذهنی نکنید، همواره موفقیت را تجسم کنید.

– به جای بر زبان آوردن کلمات منفی تلاش کنید از واژه‌های مثبت استفاده کنید.

– هرگز احساس عجز نکنید و به خودتان نگویید :«نمی‌توانم».

– از روش خود کلامی مثبت برای تلقین به خودتان استفاده کنید.

– از نقاط ضعف و کاستی‌ها چشم‌پوشی کنید و به دنبال نتایج مثبت و نقاط قوت بگردید.

– از همین الان افکا­­­­­­ر منفی و بدبینی و منفی‌نگری را کنار بگذارید و راه مثبت‌اندیشی بگذارید.